Lees hier het laatste nieuws van verzekeraars
ATRADIUS
20-06-17 Afbouw verruimde polisvoorwaarden
Wij begrijpen dat dit tot onduidelijke situaties zou kunnen leiden. Gelukkig houden we hier rekening mee, hoe we dat doen lichten we graag toe aan de hand van een voorbeeld:
Vervaldatum |
Achterstalligheid |
Incasso |
15/6 |
15/8 |
15/10 (oorspronkelijk 15/9) |
28/6 |
28/8 |
28/10 (oorspronkelijk 28/9) |
1/7 |
1/9 |
1/10 |
10/7 |
10/9 |
10/10 |
In dit voorbeeld is van de eerste twee vorderingen de achterstalligheidstermijn vóór 1 september 2020 verstreken en bij de laatste twee erna (hierna: ‘achterstallig’).
Als u meerdere vorderingen heeft die zowel vóór als na 1 september 2020 achterstallig raken, dan zullen wij als uiterste incassodatum van alle vorderingen de eerste (oudste) verlengde datum nemen.
In dit voorbeeld zou dat 15/10 zijn.
Voor uitstel van betaling geldt overigens hetzelfde, dit kunt u ook tot aan de eerste (oudste) verlengde incassodatum blijven verlenen.
Zodra u alleen nog maar vorderingen heeft open staan die na 1 september 2020 achterstallig raken dan geldt de eerder aangekondigde verruiming en deze overgangsregeling niet meer. In dat geval zijn de in de polis genoemde termijnen weer van kracht.

-
MKBZEKER: Ik heb momenteel vorderingen open staan waarvan de vervaldatum vóór 1 juli 2020 is verstreken. Volgens het bericht van Atradius van 24 maart jl. mag ik deze vorderingen 30 dagen langer aanhouden dan in de polis staat. Ik kan dus het incasso later overdragen om mijn klant zo extra uitstel van betaling te kunnen geven.
Ik heb nu echter ook vorderingen open staan die na 1 juli 2020 vervallen. Hoe moet ik daar dan mee omgaan? Moet ik deze vorderingen eerder indienen dan de oudere vorderingen om mijn maximale dekking te houden?
Wij begrijpen dat dit tot onduidelijke situaties zou kunnen leiden. Gelukkig houden we hier rekening mee, hoe we dat doen lichten we graag toe aan de hand van een voorbeeld:
Vervaldatum |
Incasso (uiterlijke datum, met behoud van de maximale dekking) |
15/6 |
15/9 (oorspronkelijk 15/8) |
28/6 |
28/9 (oorspronkelijk 28/8) |
2/7 |
2/9 |
10/7 |
10/9 |
In dit voorbeeld zijn de eerste twee vorderingen vóór 1 juli 2020 vervallen en de laatste twee erna.
Als u meerdere vorderingen heeft die zowel vóór als na 1 juli 2020 vervallen, dan zullen wij als uiterste incassodatum van alle vorderingen de eerste (oudste) verlengde datum nemen.
In dit voorbeeld zou dat 15/9 zijn.
Zodra u alleen nog maar vorderingen heeft open staan die na 1 juli 2020 zijn vervallen dan geldt de eerder aangekondigde verruiming en deze overgangsregeling niet meer. In dat geval zijn de in de polis genoemde termijnen weer van kracht.
Disclaimer
Deze vragen en antwoorden hebben een illustratief karakter en zijn uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden waaraan geen rechten kunnen worden ontleend. De van toepassing zijnde polisvoorwaarden en – bepalingen zullen bij eventuele geschillen te allen tijde prevaleren.
20-05-27 Europese Commissie akkoord met Nederlandse steunmaatregel kredietverzekeraars
De Europese Commissie heeft op grond van de EU-staatssteunregels een Nederlandse garantieregeling goedgekeurd om de kredietverzekeringsmarkt voor de handel te ondersteunen tijdens de uitbraak van het coronavirus.
De Nederlandse regeling zorgt ervoor dat kredietverzekering voor alle bedrijven beschikbaar blijft. Kopers van goederen of diensten hoeven daardoor niet vooraf te betalen, waardoor hun onmiddellijke liquiditeitsbehoeften afnemen. Wat de regeling inhoudt leest u hier:
26-05-2020
De Nederlandse garantieregeling voor leverancierskredieten is goedgekeurd door Europese Commissie. De exacte uitwerking wordt binnenkort bekendgemaakt.
Na de eerste berichtgeving op 8 april over een mogelijke regeling waarbij de Nederlandse staat garant staat voor een deel van de risico’s van kredietverzekeraars kwam er vandaag groen licht vanuit de Europese Commissie. Nadere details over de precieze invulling volgen. De berichtgeving vanuit het Verbond van Verzekeraars kunt u hieronder lezen.
Europese Commissie akkoord met Nederlandse steunmaatregel kredietverzekeraars
Het Verbond van Verzekeraars is verheugd dat de Europese Commissie vandaag de Nederlandse garantieregeling voor kredietverzekeraars heeft goedgekeurd. “Dit is een zeer belangrijke tussenstap om ervoor te zorgen dat de handel, na het versoepelen van de coronamaatregelen door het kabinet, weer op gang komt”, aldus Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars.
De Commissie heeft de maatregel getoetst aan de EU-staatssteunregels. De regeling houdt het volgende in:
i) de kredietverzekeraars hebben aan Nederland toegezegd dat zij hun huidige niveau van bescherming zullen handhaven ondanks de economische moeilijkheden waarmee bedrijven te kampen hebben als gevolg van de uitbraak van het coronavirus;
ii) de garantie is beperkt tot het dekken van handelskrediet dat tot eind dit jaar ontstaat;
iii) de regeling staat open voor alle kredietverzekeraars in Nederland;
iv) het garantiemechanisme waarborgt risicodeling tussen de verzekeraars en de Staat, tot een bedrag van 1 miljard EUR, en voorziet in een extra vangnet dat zo nodig maximaal 12 miljard EUR in totaal kan dekken, en
v) de garantiepremie is een toereikende vergoeding voor de Nederlandse Staat. Meer details zijn nog niet bekend: deze volgen als het Ministerie van Financiën via een Kamerbrief bekend maakt hoe de regel er precies uit ziet.
Staat als herverzekeraar
De overheidsgarantstelling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari tot eind 2020. Het gaat om een bedrag van 12 miljard euro van de in totaal 110 miljard euro aan kredietlimieten die momenteel op de Nederlandse markt uitstaan. Voor dit deel van de kredietverzekeringen staat de Staat garant door als herverzekeraar op te treden. De kredietverzekeraars die op de Nederlandse markt actief zijn (een niche binnen de verzekeringsbranche) zorgen er via de Nederlandse regeling voor dat kredietverzekering voor alle bedrijven beschikbaar blijft. Kopers van goederen of diensten hoeven daardoor niet vooraf te betalen.
Vervolgstappen
Naar verwachting maakt het Ministerie van Financiën aan het einde van deze week via een Kamerbrief bekend hoe de regeling er precies uit gaat zien.
***
Zoals genoemd in het bericht van het Verbond van Verzekeraars maakt het Ministerie van Financiën op korte termijn via een Kamerbrief bekend hoe de regeling er precies uit gaat zien. Wij houden u uiteraard op de hoogte.
20-04-08 Mogelijke staatsgarantie kredietverzekeringen
Nederlandse staat en kredietverzekeraars in gesprek over ondersteuning
Staatsgarantie zou verdere aanvulling zijn op steunpakket kabinet om economie gaande te houden.
Er zijn gesprekken gaande tussen kredietverzekeraars en de Nederlandse staat over een mogelijke regeling waarbij de staat garant staat voor een deel van de risico’s. Hoe en of deze regeling doorgaat hangt af van verdere gesprekken en uiteindelijk goedkeuring van de EU. We houden jullie op de hoogte over de uitkomst hiervan.
Zie ook het Artikel Verbond van Verzekeraars voor meer achtergrond. Ook in andere Europese landen zijn gesprekken over staatssteun gaande.
Verbond positief over gesprekken kabinetsteun voor herstel economie na afloop coronacrisis
Om het herstel van de economie een steun in de rug te geven, vinden er sinds half maart gesprekken plaats tussen kredietverzekeraars en de overheid over de mogelijkheid dat de Staat garant staat voor een deel van het risico van Nederlandse kredietverzekeraars. Deze kredietverzekeraars vergoeden de schade wanneer een klant een rekening van een leverancier niet betaalt. Een dergelijke samenwerking kan ervoor zorgen dat bedrijven die voor de covid-19 crisis gezond waren, nu en in de toekomst toegang houden tot leverancierskrediet en werkkapitaalfinanciering.
Details nog niet bekend
De Staatsgarantie voor kredietverzekeringen zou een aanvulling zijn op de eerder geïntroduceerde steunmaatregelen uit het noodpakket van het kabinet. Een dergelijke garantie is juist belangrijk in de periode na het opheffen van de maatregelen. Als de handel weer mogelijk wordt, dan ontstaat er ook behoefte aan kredietverzekeringen. Hoe de regeling precies vorm krijgt, is nu nog niet bekend.
Publiek-private samenwerking
Door de grote onzekerheid en de slechte economische vooruitzichten door de coronacrisis zullen kredietverzekeraars niet in staat zijn om de door hen verstrekte pre-corona-limieten te handhaven. Ook zijn zij door de snelheid en de hevige impact van de corona-maatregelen niet in alle gevallen in staat om de kredietwaardigheid van afnemers met dezelfde betrouwbaarheid te voorspellen. “Met daarbij in het achterhoofd de te verwachte grote hoeveelheid onbetaalde rekeningen, zijn de kredietverzekeraars, ondernemers en overheid het gesprek aangegaan”, vertelt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars. Kredietverzekeringen worden verstrekt aan alle sectoren voor binnenlandse leveringen en export. Het totaal verzekerd bedrag van de Nederlandse kredietverzekeraars bedraagt momenteel ruim EUR 110 miljard en vertegenwoordigt circa EUR 250 miljard aan omzet van Nederlandse bedrijven met 400.000 bedrijven in binnen- en buitenland. Weurding: “De dekking van en via de kredietverzekeraars maakt handel mogelijk voor bedrijven in Nederland; het is de stille motor van de economie die we draaiende moeten houden.”
De gesprekken tussen partijen zijn constructief vanuit het gemeenschappelijke doel om de Nederlandse economie en werkgelegenheid te beschermen van bedrijven en sectoren die nu acuut door de crisis zijn getroffen en waarvan de onderliggende bedrijfsmodellen -voor en na de crisis- bestendig zijn. Wanneer de regeling van start gaat en hoe de regeling eruit komt te zien hangt bovendien af van de Europese Commissie, die een eventuele staatsgarantie moet goedkeuren.
Kredietverzekeraars brengen vertrouwen in de economie
Door de coronacrisis zijn veel bedrijven stil komen te staan. Er vindt geen handel meer plaats en de risico’s op het niet-betalen van facturen is zeer groot. Kredietverzekeraars dekken het risico af van bijvoorbeeld een leverancier wanneer een afnemer niet in staat is de factuur te betalen. Een kredietverzekeraar schat dus de kredietwaardigheid van een afnemer en geeft op basis daarvan een limiet af aan de leverancier. Tot deze limiet (een bepaald bedrag) is de handel verzekerd: het maximumbedrag waarvoor de kredietverzekeraar dekking kan en wil bieden.
20-03-30 Update over de impact van het coronavirus en hoe wij met de situatie omgaan
De impact van het coronavirus op de economie wordt steeds groter. Ondanks de ruime maatregelen die genomen zijn door overheden en banken, zal de economische activiteit in veel landen en sectoren sterk afnemen. Ook het aantal faillissementen zal stijgen.
Wij blijven ons committeren om u in deze onzekere tijden zoveel mogelijk te helpen.
Dit doen we door goed bereikbaar te blijven, ook nu dat het merendeel van onze medewerkers vanuit huis werkt. Ook hebben we recent de condities van uw polis ten aanzien van de incassotermijn verruimd. Meer informatie hierover kunt u lezen op onze speciale coronapagina.
Verder blijven wij uiteraard doorgaan met het goed managen van uw kredietrisico’s om zo de handel verantwoord te blijven faciliteren. Wij zullen debiteuren regelmatiger reviewen de komende tijd, met name in de sectoren die het meest worden geraakt. Dit kunnen wij niet alleen, daarom vragen wij hiervoor uw hulp.
Wij verzoeken u allereerst te bekijken in hoeverre u uw grootste kredietlimieten nog nodig heeft voor de huidige bedragen. Waar van toepassing verzoeken wij u deze limieten te reduceren of te beëindigen. Uw accountmanager zal waar nodig met u contact opnemen de komende dagen om te bespreken welke debiteuren wij extra gaan reviewen en in welke mate u nog een kredietlimiet nodig heeft op die specifieke debiteuren.
Heeft u vragen? Neem dan gerust contact op met uw tussenpersoon of accountmanager.
20-03-19 Verruiming van uw Modula polisvoorwaarden
Atradius heeft besloten om haar relaties, in deze onzekere tijden, meer flexibiliteit te geven om te kunnen betalen en om eventuele vertragingen op te vangen. Derhalve hebben zij de Modula polisvoorwaarden met ingang van 19 maart jl. verruimd op twee manieren:
- Allereerst wordt uw meldingsplicht van een overschrijding van de achterstalligheidstermijn (indien in uw polis van toepassing via module 18500.01, raadpleeg hiervoor uw polis) en/of uw verplichting om incassozaken over te dragen (module 20500.00) met 30 dagen extra uitgesteld. Tot nu toe diende u ons binnen 30 dagen na overschrijding van de achterstalligheidstermijn een melding te doen of uw incassozaak over te dragen. Deze termijn is nu verlengd tot 60 dagen.
- Daarnaast mag u ZONDER onze toestemming met uw klant een latere betaling van uw factuur overeenkomen (uitstel van betaling), zelfs tot na het verstrijken van de achterstalligheidstermijn, zolang het uitstel van betaling binnen de bovengenoemde 60 dagen na het verstrijken van de achterstalligheidstermijn blijft.
Deze polisaanpassingen worden verduidelijkt via onderstaande illustratie:

COFACE
20-11-20 Nieuw voorstel tot verlengen herverzekering kredietverzekeraars
Beste relatie,
Eerder dit jaar hebben wij u bericht over de samenwerking tussen de Nederlandse Staat en de kredietverzekeraars in Nederland. Deze samenwerking heeft het mogelijk gemaakt om -ondanks de effecten van de Covid-19 crisis- bepaalde en meer kredietlimieten voor u in stand te houden. Deze samenwerking loopt formeel ten einde op 31 december 2020.
De afgelopen dagen verschenen er berichten dat de zogenoemde ‘Staatsgarantie’ zou zijn verlengd. Deze berichten zijn echter voorbarig. De berichtgeving is gebaseerd op een Kamerbrief van staatssecretaris Vijlbrief van het ministerie van Financiën. Hierin spreekt de Staat de intentie uit om voor nog eens zes maanden, lopend vanaf 1 januari 2021, op te treden als herverzekeraar voor uitstaande en toekomstige leverancierskredieten via de Nederlandse kredietverzekeraars. Klik hier om de brief te lezen.
Hoewel er door de kredietverzekeraars in Nederland met het ministerie van Financiën wordt gesproken over een mogelijke verlenging van de huidige regeling (in welke vorm dan ook), is van een formeel akkoord tussen alle betrokken partijen (waaronder ook de goedkeuring van de Europese Unie) nog geen sprake.
We zullen u vanzelfsprekend onmiddellijk informeren zodra er sprake is van een definitief besluit over het al dan niet verlengen van de Staatsgarantie en de eventuele goedkeuring door alle betrokken partijen die vereist is bij een verlenging.
Tot slot informeren wij u graag dat Coface tevreden is over de samenwerking met het ministerie van Financiën wanneer het gaat om de huidige Staatsgarantie (het pakket aan maatregelen dat van kracht is tot 31 december 2020). Het doel, rust creëren in de markt en waar mogelijk de economische schade als gevolg van Covid-19 beperken, is in belangrijke mate verwezenlijkt. Met diezelfde doelstelling voor ogen bespreekt Coface momenteel met alle betrokken partijen de meest passende oplossing voor 2021.
Het Verbond van Verzekeraars heeft een persbericht gepubliceerd over “Nieuw voorstel tot verlengen herverzekering kredietverzekeraars”
Hartelijke groet,
Edwin Busio
20-10-07 Ondanks overheidssteun 30% meer faillissementen
Ruim achtduizend Nederlandse bedrijven zullen de coronacrisis niet overleven, stelt kredietverzekeraar Coface. Het aantal faillissementen zal dit en komend jaar 30% hoger liggen dan in 2019, per jaar zullen ongeveer 4250 bedrijven bankroet gaan.
‘Overheidsingrijpen heeft ertoe geleid dat de crisis pas later zichtbaar wordt’, zegt ceo Edwin Busio in een toelichting op het dinsdag gepresenteerde onderzoek. De kredietverzekeraar zag de afgelopen maanden een naar verhouding laag aantal faillissementen. ‘De pijn zit nog altijd in de markt.’
Minder bedrijven onderuit dan na 2008
Hoewel 30% meer faillissementen fors is, valt de stijging in het niet bij de periode na de kredietcrisis in 2008. Toen lag het aantal faillissementen bijna dubbel zo hoog, vertelt Busio. Dat Nederland sterker uit de recente crisis lijkt te komen heeft niet alleen te maken met daadkrachtiger optreden van de overheid, maar ook met meer solidariteit tussen ondernemers. ‘Er is een gezamenlijke vijand, dat zorgt voor meer onderling begrip.’
Nederlandse ondernemers doen het wel iets slechter ten opzichte van hun collega’s in de omringende landen. Busio: ‘Het aantal faillissementen in Nederland was in 2018 en 2019 extreem laag, dit is een natuurlijke correctie.’ In Nederland waren er in die jaren geen grote ingrepen in de faillissementswetgeving, zoals dat bijvoorbeeld in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk wel het geval was. Een vernieuwde faillissementswet is dinsdag door de Eerste Kamer aangenomen.
In de Coface-cijfers zitten veel bedrijven die voor de coronacrisis al niet gezond waren en met overheidssteun op de been bleven. Versnelde digitalisering van bedrijven dempt ook het effect van de crisis, aldus de kredietverzekeraar. Maar inmiddels is er volgens Coface overcapaciteit ontstaan binnen de e-commerce. Maar er zullen ook meer ondernemers besluiten hun bedrijf op te doeken, verwacht de kredietverzekeraar, en die gevallen zijn niet terug te zien in het onderzoek.
Slachtoffers
De slachtoffers van de coronacrisis zijn, zoals bekend, de sectoren horeca, vakantie en entertainment. Daarnaast ziet Coface het effect van de crisis in de retail, de autohandel, bij transportbedrijven en in de metaalindustrie.
Volgens Busio zijn de vooruitzichten voor het komend jaar niet goed. De door Coface verwachte daling van het bbp van mondiaal 4,8% zal voor toenemende onzekerheid zorgen. ‘Gevolgd door sociaal politieke onrust.’ Busio geeft het voorbeeld van Zuid-Afrika waar in het tweede kwartaal van dit jaar de economie halveerde. ‘Maar ik maak me ook zorgen over landen als Turkije, Brazilië, Mexico en de Verenigde Staten en dichter bij huis in het Verenigd Koninkrijk.’
20-06-04 Verlenging van de geldigheid (grace period) bij verlaging van de kredietlimiet
Vanaf heden tot en met 30 november 2020 geldt in het geval dat wij u mededeling doen van een verlaging van een Kredietbeslissing (voor TradeLiner) of een kredietlimiet (voor Globalliance), dat die verlaging niet van toepassing is voor de Leveringen die door u gedaan worden gedurende 30 dagen na de dag van onze mededeling van de verlaging (“de Verlenging van de geldigheidsduur”), de Verlenging van de geldigheidduur geldt uitdrukkelijk niet wanneer er sprake is van een van de volgende situaties:
- Op het moment van Levering is een Mededeling van Achterstallige Vorderingen voor de betreffende Debiteur gedaan of deze had gedaan moeten worden; of
- Op het moment van Levering is er sprake van Insolventie (zoals beschreven in uw Polis) van de betreffende Debiteur; of
- Op het moment van Levering heeft u een Achterstallige Vordering waarvan de Vervaldag met meer dan 60 dagen is overschreden; of
- Op het moment van Levering heeft u kennis van Risicoverzwarende Omstandigheden; of
- Als wij bij een verlaging u mededelen dat de Verlenging van de geldigheidsduur niet van toepassing is.
De afloop van een door ons met een einddatum vastgestelde tijdelijke Kredietbeslissing / kredietlimiet is geen verlaging zoals hiervoor bedoeld en geeft u daarmee dus geen recht op een Verlenging van de geldigheidsduur.
Indien na een verlaging de Kredietbeslissing / kredietlimiet volledig wordt ingetrokken, eindigt de verzekeringsdekking alsnog direct en eindigt daardoor de geldigheid van enige voorafgaande verlenging.
Als u tijdens de Verlenging van de geldigheidsduur een nieuwe Kredietbeslissing / kredietlimiet aanvraagt en het bedrag van onze nieuwe beslissing / afgegeven limiet is hoger dan de dekking op basis van de Verlenging van de geldigheidsduur dan treedt de nieuwe beslissing direct in werking. Als dat bedrag niet hoger is, dan treedt de nieuwe beslissing pas in werking na afloop van de Verlenging van de geldigheidsduur (tenzij er sprake is van een intrekking die in dat geval onmiddellijk van kracht is).
N.b.: U dient de verkopen tijdens de Verlenging van de geldigheidsduur ook op te geven met uw activiteitenopgave.
Let op: indien in uw Polis een gelijke of langere periode van de Verlenging van de geldigheidsduur is opgenomen, dan geldt de afspraak zoals wij die met u hebben gemaakt in uw Polis. De Verlenging van de geldigheidsduur is in dat geval niet cumulatief. U mag dus niet deze Verlenging van de geldigheidsduur optellen bij de geldigheid als vermeld in uw Polis.
20-05-29 Persbericht
Overeenkomst overheid en kredietverzekeraars behoedt ondernemers voor grotere economische ramp:
Coface houdt beoordeling kredietlimieten op pre-COVID-19 niveau
BREDA, 29 mei 2020 – Vandaag maakt kredietverzekeraar Coface Nederland bekend dat het haar beoordelingsbeleid van kredietverzekeringslimieten houdt op het niveau van voor de COVID-19 uitbraak. Hiermee draagt Coface direct bij aan de steun voor enkele honderdduizenden bedrijven die in economische crisis verkeren als gevolg van de pandemie. Coface scherpt de voorwaarden niet aan nu met andere kredietverzekeraars een samenwerking is getekend met de Nederlandse Staat, die voor maximaal EUR 12 miljard participeert in het verzekerd risico. Deze overeenkomst geeft Coface meer ruimte om klanten te verzekeren tegen kredietrisico zelfs in deze periode waarin de vooruitzichten uiterst onzeker zijn.
Als gevolg van de COVID-19 uitbraak is het risico dat bedrijven hun facturen niet, of niet tijdig, voldoen sterk toegenomen. Een aanpassing van de afgegeven kredietlimieten, conform de nieuwe economische realiteit, lag voor de hand. Lagere kredietlimieten zouden op korte termijn echter resulteren in een rem op de handel tussen bedrijven en de toegang tot werkkapitaalfinanciering. Zonder regeling tussen de overheid en de kredietverzekeraars zouden op lange termijn meer bedrijven failliet gaan.
Met oog op het belang van een voortvarend economisch herstel heeft Coface, samen met twee andere kredietverzekeraars en gesteund door belanghebbenden zoals VNO*NCW, MKB Nederland en diverse brancheverenigingen, het initiatief genomen om in gesprek te treden met het ministerie van Financiën. De inzet bij de onderhandelingen was om een langdurige en nog diepere economische crisis af te wenden. Coface is dan ook trots op het resultaat: een garantstelling ten behoeve van het bedrijfsleven, ter stimulering van het economisch herstel en het behoud van banen.
Tijdens de kredietcrisis in 2008 is gebleken hoe hard ondernemingen worden geraakt als er een rem komt op het verlenen en verzekeren van kredieten. Eenzelfde scenario willen wij bij deze crisis absoluut voorkomen. Het was daarom noodzakelijk om samen met de overheid snel tot een oplossing te komen. Wij zijn verheugd dat wij nu in samenwerking met de overheid uitvoering mogen geven aan een steunmaatregel die direct bijdraagt aan het stimuleren van de Nederlandse economie en het beschermen van het Nederlandse bedrijfsleven. Mede op basis van deze garantstelling kunnen wij dekking op kredietrisico’s verlenen zoals we dat ook voor de coronacrisis deden. Het perspectief voor Nederlandse bedrijven is hiermee weer een stuk verbeterd. Deze economische tijd toont aan hoe belangrijk kredietverzekeringen zijn. Ondernemers die niet verzekerd zijn lopen een ongekend groot risico. Onbetaalde facturen door één of meerdere afnemers behoren tot de belangrijkste redenen van een bedrijfsfaillissement. Doordat afnemers niet betalen, komt de onderneming zelf in plotselinge geldnood, aldus Coface landendirecteur Edwin Busio.
In veel Europese landen en zelfs ook daarbuiten, hebben overheden inmiddels met dezelfde intentie een vorm van garantstelling ingericht of werken ze aan de inrichting ervan. Alle partijen betrokken bij de oplossing in Nederland zijn ervan overtuigd dat deze vorm van garantstelling de juiste opzet heeft en dat dit het bedrijfsleven in Nederland een uitstekende uitgangspositie biedt.
Perscontact:
Huijskens Communications
Clemens Sassen
T: + 31 6 46 11 11 89
E: clemens@huijskens.nl
Coface Nederland
Edwin Busio
T: +31 76 5737171
E: edwin.busio@coface.com
20-05-29 De garantie van de Nederlandse staat is rond, inclusief FAQ
Coface is verheugd om u te informeren dat de garantstelling van de Staat een feit is. De handtekeningen zijn gezet. Nu informeren wij u graag wat dit voor u betekent.
Het voornaamste doel van de samenwerking met de Staat is om het Nederlandse bedrijfsleven te beschermen. Door deze garantie kunnen dekkingen op het niveau van voor de crisis in stand blijven en krijgen bedrijven de kans om op een veilige manier hun activiteiten weer uit te bouwen als de restricties in de maatschappij stap voor stap worden afgebouwd.
Meer informatie geven wij in de antwoorden op onderstaande vragen.
WAAROM IS DE GARANTSTELLING VAN DE STAAT NODIG? |
Deze garantstelling biedt zekerheid aan het gehele Nederlands bedrijfsleven. Als gevolg van de uitbraak van het COVID-19 virus is een groot deel van de economie verstoord geraakt. Veel ondernemingen hebben acuut hinder in de bevoorrading of juist aan de afname-kant. Er ontstaat bij vele direct liquiditeitskrapte.
Kredietverzekeraars, zoals Coface, moeten normaliter op basis van deze toename van de onzekerheid hun verzekerde klanten adviseren om niet, of in mindere mate, op krediet te leveren en de dekking overeenkomstig te verlagen. Dit op zichzelf begrijpelijke advies zou echter het perspectief op het herstel van de Nederlandse economie niet verbeteren en mogelijk meer banen op de tocht zetten.
De lessen uit het verleden hebben ons geleerd dat er snel, adequaat en in goede samenwerking opgetreden moest worden. Daarom hebben wij tijdig bij het ministerie aan de bel getrokken. Wij zijn verheugd dat er door alle partijen doortastend is opgetreden en er nu een robuuste overeenkomst ligt waardoor het Nederlandse bedrijfsleven behoed wordt voor een nog grotere tegenslag.
VOOR WIE IS DEZE OVEREENKOMST BEDOELD? |
Deze overeenkomst is bedoeld voor alle bestaande polishouders en hun medeverzekerden die een overeenkomst hebben met de branche office van Coface in Nederland en voor alle nieuwe polishouders en hun medeverzekerden van de bedoelde branche office voor zover de nieuwe polishouder in Nederland gevestigd is.
De overeenkomst is bedoeld om verzekeringsnemers / polishouders te steunen met ruimere dekking dan mogelijk was geweest zonder garantie van de Staat en stellen daarmee bedrijven in staat om werkkapitaalfinanciering te verkrijgen en met gerust hart de activiteiten weer te laten teruggroeien naar de niveaus van pre-corona
De overeenkomst is ook bedoeld om debiteuren in binnen- en buitenland te steunen door het mogelijk te maken om op krediet inkopen te doen en zo hun activiteiten weer te herstellen in een situatie waarin door gebrek aan liquiditeit inkopen zonder leverancierskrediet niet mogelijk zou zijn.
Zo helpen de Staat en Coface zowel verzekeringsnemers en debiteuren in een poging om de recessie van de economie te dempen, faillissementen te voorkomen en banen te redden.
WAT ZOU ER ZIJN GEBEURD ALS DEZE GARANTSTELLING ER NIET WAS GEKOMEN? |
Uit hoofde van toezicht moeten kredietverzekeraars voldoende kapitaal en private herverzekeringscapaciteit aanhouden om in situaties als deze aan hun verplichtingen te kunnen voldoen. De huidige economische realiteit, die gekenmerkt wordt door veel onzekerheid en een grotere kans op bedrijven die failliet gaan, leidt normaal gesproken tot een aanpassing van risico-acceptatie voor nieuwe kredieten. Dat beleid heeft dan gevolgen voor de klanten van kredietverzekeraars die gedwongen worden om voor eigen rekening dit risico te dragen of om dan maar af te zien van handel. Ook de mogelijkheden tot werkkapitaalfinanciering via banken worden hierdoor beperkt.
Wanneer deze garantstelling van de Staat er niet was gekomen, was een verdere vertraging van de Nederlandse economie een resultaat. |
|
|
Coface heeft een document samengesteld met FAQ’s ten aanzien van de garantstelling. Deze vindt u hier COFACE FAQ GARANTSTELLING
20-05-26 Verbond staat live!
Coface doet er alles aan om de handel voor en door Nederlandse bedrijven mogelijk te maken. We zijn als branche in gesprek gegaan met de Nederlandse overheid, op zoek naar oplossingen die passen bij de grote en plotselinge onzekerheid en dreigende economische krimp. Een samenwerking tussen de Nederlandse overheid en de kredietverzekeraars kan bijdragen aan het voortbestaan van gezonde bedrijven na de Covid-19-crisis.
Coface is verheugd om nu een positief bericht met u te delen: de Europese Commissie heeft goedkeuring gegeven voor de garantieregeling tussen de Nederlandse overheid en de kredietverzekeraars actief in Nederland.
Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de persberichten van de Europese Commissie en het Verbond van Verzekeraars welke u aantreft bij alle relevante links (overig) onderaan deze pagina.
Uiteraard informeren wij u direct zodra de regeling actief is en wat dat voor u betekent.
20-05-18 Het tijdelijke flexibiliteitspakket eindigt op 31 mei 2020
We hopen dat de gevolgen van de overheidsmaatregelen die in veel landen zijn genomen om de verspreiding van de Covid-19-pandemie tegen te gaan, uw bedrijf niet ernstig schaden.
Aan het begin van de lockdown hebben we besloten meer flexibiliteit toe te kennen aan onze gezamenlijke klanten om mogelijke problemen binnen hun administratie op te vangen en om ze de tijd te geven om zich aan te passen aan de nieuwe situatie in het handelen met hun afnemers. De flexibiliteit houdt in:
- De tijdlijn voor het melden van achterstallige betalingen is met 60 dagen verlengd.
- Het tijdelijk verruimen van de termijn waarbinnen wij automatisch incasseren.
Nu de meeste landen weer langzaam open gaan en de meeste bedrijven zijn ingericht op de nieuwe situatie, is het tijd om te zorgen dat we onze gezamenlijke klanten weer zoveel mogelijk helpen en waar nodig adviseren in het incassotraject.
Voor klanten van Coface Nederland eindigen de tijdelijke maatregelen op 31 mei 2020. Wellicht heeft u ook klanten met een andere Coface entiteit als contractpartner, hiervoor geldt dat de maatregelen ook eindigen voor onderstaande landen.
Het tijdelijke flexibiliteitspakket eindigt op 31 mei 2020 voor de volgende landen:
- Oostenrijk
- België
- Tsjechische Republiek
- Frankrijk
- Duitsland
- Hongarije
- Nederland
- Slowakije
- Zwitserland
Vanaf 1 juni zijn de standaardvoorwaarden van onze gezamenlijke klanten zoals gewoonlijk van toepassing. In de praktijk betekent dit:
- Alle achterstallige vorderingen die vanaf 1 juni 2020 moeten worden gemeld, moeten voldoen aan uw standaard polisvoorwaarden. Een achterstallige vordering die uiterlijk op 31 mei 2020 moet worden aangemeld, heeft echter nog steeds de volledige verlenging van 60 dagen.
- De termijn waarbinnen wij automatisch incasseren zal weer worden zoals deze vóór de tijdelijke maatregel was, waardoor de tijdelijke vertraging in de provisiebetaling weer wordt ingelopen.
Voor de overige Coface entiteiten eindigen de tijdelijke maatregelen op:
1 juli 2020 voor alle landen behalve de landen in de regio Azië/ Pacific (APR);
1 augustus 2020 voor landen in de regio Azië/ Pacific (APR).
Mocht u vragen of opmerkingen hebben neemt u dan contact op met uw contactpersoon bij Xolv.
|
|
|
|
20-05-11 Bijzondere omstandigheden hebben ook impact op uw provisie
Beste relatie,
Gezien de bijzondere omstandigheden door de komst van Covid-19, willen wij u en onze gezamenlijke klanten zo goed mogelijk van dienst zijn.
Coface heeft daarom begin vorige maand de termijn van de automatische incasso verruimd met 14 dagen. Zo hopen we onze verzekeringsnemers tegemoet te komen. Het zijn immers voor iedereen moeilijke tijden.
Het gevolg van deze maatregel is dat de periodieke voorschotpremie pas aan het begin van de volgende maand automatisch door Coface geïncasseerd wordt. De voorschotpremie over de maand april 2020 werd bijvoorbeeld pas begin mei 2020 automatisch geïncasseerd.
Als gevolg hiervan wordt de door ons over deze voorschotpremie verschuldigde provisie een maand later uitbetaald.
We hopen op uw begrip hiervoor. Mocht u door deze situatie problemen ondervinden, laat het ons dan weten. Wij zoeken dan samen met u naar een passende oplossing. U kunt hiervoor contact opnemen met uw contactpersoon bij Xolv.
20-04-08 Coface wil helpen
Coface zal er alles aan doen om te helpen
De komst van Covid-19 zorgt voor grote onzekerheid en sombere economische vooruitzichten. Wij doen er alles aan om de handel voor Nederlandse bedrijven mogelijk te maken. Daarom zijn wij, als branche, met de Nederlandse Staat in gesprek, op zoek naar een passende oplossing.
De samenwerking tussen de Nederlandse Staat en de kredietverzekeraars zou het voortbestaan van gezonde bedrijven na de Covid-19 crisis veilig kunnen stellen.
Leest u verder in het artikel van het Verbond van verzekeraars.
20-04-02 Coface verruimt de meldingstermijn verder
Naar aanleiding van de laatste ontwikkelingen, waarbij steeds meer bedrijven tot stilstand komen, realiseren wij ons dat u nog meer flexibiliteit nodig hebt. Daarom hebben wij besloten om u -tot het moment van nadere berichtgeving- geen 30, maar 60 dagen meer de tijd te geven om onbetaalde vorderingen zelf te incasseren, voordat u ze bij ons achterstallig meldt en/of ter incasso overdraagt.
Wij realiseren ons ook dat u uw polis niet dagelijks leest en daarom hebben wij ook de verlenging van de Termijn voor het Melden van Achterstallige Vordering (TradeLiner), respectievelijk de Termijn voor het Melden van Niet-betaling (Globalliance) voor u begrijpelijker gemaakt.
Voorbeeld:
Uw huidige Maximale Krediettermijn in uw polis = 90 dagen na factuurdatum. Deze blijft onveranderd op 90 dagen na factuurdatum.
Uw huidige Termijn voor Melden van Achterstallige Vordering = 150 dagen na factuurdatum. Deze wordt verlengd met 60 dagen: 150 + 60 = 210 dagen na factuurdatum.
Indien u ook een polis hebt die is verstrekt door Coface in een ander land dan Nederland dan zal waarschijnlijk dezelfde regel gelden. Dit hangt echter af of dat land ook zwaar is getroffen door het coronavirus. Vraag bij uw accountmanager dan wel adviseur na of deze regeling ook voor die polis geldt.
Naar aanleiding van de communicatie over de verlenging van vorige week kregen wij ook vragen of er ook eerder gemeld mag worden. Zoals vorige week ook aangegeven doen wij hier voor een beroep op uw eigen inschatting. Als u denkt dat eerdere incasso zinvol is, dan ontvangen wij graag uw eerdere melding. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn indien het niet-betalen van uw factuur geen verband houdt met het coronavirus.
Met deze verlenging bieden wij u (hopelijk) de ruimte die u nodig hebt in deze onzekere tijden.
20-03-20 Meer ruimte om zelf te incasseren
MEER RUIMTE OM ZELF TE INCASSEREN |
Wij maken nu een situatie mee, die niemand had kunnen voorspellen. De impact op het zakendoen is enorm. Bedrijven liggen compleet stil, niemand weet hoe lang dit nog gaat duren. Wij snappen dat het op dit moment niet zinvol is om meer druk op de handel te leggen en vertrouwen vooral daarbij op uw eigen inschatting.
Hierbij bevestigen wij u dat tot nadere berichtgeving wij de Termijn voor het Melden van Achterstallige Vordering (TradeLiner), respectievelijk de Termijn voor het Melden van Niet-betaling (Globalliance), verlengen tot 90 dagen na de in uw polis overeengekomen Maximale Krediettermijn.
Voorbeeld:
Uw huidige Maximale Krediettermijn in uw polis is:
60 dagen na factuurdatum.
Deze blijft onveranderd op 60 dagen na factuurdatum.
Uw huidige Termijn voor Melden van Achterstallige Vordering:
120 dagen na factuurdatum.
Deze wordt verlengd naar 90 dagen na de Maximale Krediettermijn:
Dat betekent: 60 dagen + 90 dagen = 150 dagen na factuurdatum.
Samenvattend:
Leidend is de Maximale Krediettermijn in uw polis + 90 dagen (na factuurdatum).
Als u denkt dat eerdere incasso zinvol is, dan ontvangen wij graag uw eerdere melding opdat wij uw risico met ons incasso-netwerk kunnen beperken. Deze verruiming van de meldings- en overdrachtstermijn laat uw overige polisrechten en -verplichtingen onverlet, waaronder de mogelijkheid tot verlenging van de betaaltermijn (‘extension of due date’) en de plicht tot het melden van risicoverzwarende omstandigheden.
Wij verwachten dat u gedurende de tijd dat de afnemer niet in staat is om te betalen en aanspraak doet op verlenging van termijnen, het risico niet onverantwoord verder laat oplopen. U dient als goed koopman en op basis van zorgvuldig risicobeheer uw openstaande vorderingen te beheren. |
20-03-20 Risicobeleid Coface
Naast de bedreiging voor onze gezondheid en de ontwrichting van het maatschappelijk leven als gevolg van de maatregelen in de diverse landen, zal voor eenieder duidelijk zijn dat ook de economische impact ongeëvenaard is. Wij hebben in het recente en minder recente verleden al vaker perioden van onverwachte en hevige onzekerheid ervaren, maar doorgaans betrof dat specifieke sectoren, specifieke type ondernemingen of landen. Een situatie als deze is uniek, zeker in combinatie met het stilleggen van het maatschappelijke verkeer. U mag vertrouwen op onze experts wereldwijd om u door deze onzekerheid te loodsen.
Wij benoemen een drietal ontwikkelingen in de economische situatie:
- Supply Chain: vanaf het moment dat in China ondernemingen werden stilgelegd is de keten verstoord. Productie en levering van goederen en onderdelen is niet mogelijk geweest en verstoort de complete keten. Bovendien is transport vanuit China doorgaans over zee, waardoor ook bij het herstellen van de productiviteit in China het nog weken duurt voordat de output daarvan Europa kan bereiken.
- Vraaguitval: als gevolg van het stilleggen van het maatschappelijk leven in vele landen is er in diverse sectoren een acute vraaguitval; overigens zijn er ook sectoren die juist profiteren van de huidige situatie. Consumenten zullen naar verwachting uit onzekerheid over toekomstige werkgelegenheid conservatief zijn in hun uitgaven. Dat heet: met uitzondering van de in media breed uitgemeten: hamsterwoede.
- Grondstofprijzen: als gevolg van de forse terugval in de Chinese productie zijn de prijzen van veel grondstoffen fors gedaald. Voor olie komt daar nog de recente OPEC discussie bovenop. De daling heeft ook andere mineralen en basisproducten geraakt. Waardevolle grondstoffen, met name in de agrarische sector, zijn minder hard geraakt.
In de basis bieden wij het grootste deel van onze klanten drie diensten verenigd in één kredietverzekeringspolis:
- Kredietinformatie en kredietadvies: om u te helpen bij het nemen van beslissingen welk handelskrediet aan welke afnemers te bieden.Onze analisten zijn nu volop analyses en inschattingen aan het maken waar de risico’s toenemen, veelal ook door intensief contact met bedrijven te zoeken. U ziet het resultaat van deze analyses middels aanpassingen van onze DRA-score. Een verlaging van de DRA-score betekent dat wij een toename van het risico van non-betaling zien.
Wij nemen u mee in onze inschattingen zodat u de juiste risico-afweging kunt maken. Het ligt in de lijn der verwachting dat met het toegenomen risico u meerdere verlagingen zal zien op DRA-scores en/of kredietadviezen.
- Incasso: zowel buitengerechtelijk als gerechtelijk, om eventuele onbetaalde vorderingen zo snel als mogelijk voor u om te zetten in liquiditeiten.
Op dit moment is het vanwege het stilvallen van de samenleving in veel gevallen lastig om geld te incasseren. U kunt als geen ander goed inschatten of iemand vanwege de coronacrisis niet kan betalen of dat dit een andere oorzaak heeft. Vaak uit zich dat, doordat er vóór de coronacrisis ook al sprake was van slecht betaalgedrag was.
Hierbij bevestigen wij u dat tot nadere berichtgeving wij de Periode voor het Melden van Achterstallige Vordering respectievelijk de Periode voor het Melden van Niet-betaling verlengen. Meer informatie hierover vindt u onder de kop: commercieel beleid.
- Verzekering: waarmee we uw verlies als gevolg niet-betaalde vorderingen geheel of gedeeltelijk compenseren om zo zowel uw liquiditeit als solvabiliteit te beschermen.
Zoals u van ons gewend bent, zijn onze analisten en risk underwriters continu actief om de huidige impact op: landen, sectoren en op ondernemingen in te inschatten. Waar nodig zullen onze risk underwriters contact met u zoeken voor meer toelichtingen. Voor veel voorkomende vragen over de impact van het coronavirus op de dekking onder de polis verwijzen wij u naar ons commercieel beleid in deze nieuwsbrief.
EULER HERMES
2020-12-28 Verlenging overheid en Euler Hermes voor ondersteuning ondernemers definitief
Eerder dit jaar zijn wij met de overheid een steunpakket aangegaan. Het ondersteuningsprogramma beschermt verzekerde bedrijven tegen risico’s van non-betaling tijdens deze coronacrisis. Waardoor het domino-effect dat wanbetalingen in de toeleveringsketen kunnen veroorzaken aanzienlijk wordt verminderd.
Wij zijn blij jou te melden dat de verlenging van dit steunpakket nu definitief is!
Vorige week heeft de EU en de Nederlandse overheid akkoord gegeven op de verlenging. Graag wijzen we je ook op de publicatie op de website van het Verbond van Verzekeraars.
Alle tijdelijke limieten die afgegeven zijn onder de voorwaarden van het steunpakket zijn inmiddels verlengd
De einddatum is aangepast naar 30 juni 2021. Klanten kunnen dit terugzien in MyEH.
20-12-09 Overheid en Euler Hermes verlengen ondersteuning ondernemers in coronacrisis
Beste relatie,
Eerder dit jaar zijn wij met de overheid een steunpakket aangegaan. Het ondersteuningsprogramma beschermt verzekerde bedrijven tegen risico’s van non-betaling tijdens deze coronacrisis. Waardoor het domino-effect dat wanbetalingen in de toeleveringsketen kunnen veroorzaken aanzienlijk wordt verminderd. In dit bericht vertellen we wat de huidige status is.
De huidige ondersteuningsovereenkomst loopt af op 31 december 2020
Maar de afgelopen weken hebben wij met de overheid veelvuldig gesproken over de verlenging van dit programma tot 30 juni 2021. We verwachten dat er zeer binnenkort een akkoord wordt bereikt. De Europese Commissie moet alleen nog enkele formaliteiten afronden.
Daarom worden de tijdelijke kredietlimieten van klanten die zijn goedgekeurd op de kredietverzekeringspolis en die zijn verstrekt als resultaat van het steunprogramma, opnieuw verlengd met een vervaldatum van 30 juni 2021
Dit vervangt dus de bestaande vervaldatum van 31 december 2020. De bijgewerkte kredietlimieten worden de komende weken doorgevoerd in MyEH. Het kan voorkomen dat door de vakantieperiode de officiële bevestiging later is dan 31 december. Wees gerust, we houden de tijdelijke limiet van de klant in stand. De bevestiging volgt binnen enkele dagen in januari, wanneer het niet lukt om het voor 31 december te finaliseren.
De klant dient er verder rekening mee te houden dat alle andere polisvoorwaarden van kracht blijven.
Zodra we een formeel akkoord hebben van de verlenging van het overheidssteunpakket laten wij je dit natuurlijk direct weten.
Ten slotte willen we nogmaals benoemen dat we ons ervan bewust zijn hoe uitdagend de Covid-19 crisis is, zowel persoonlijk als professioneel
Als kredietverzekeraar staat Euler Hermes ook in deze moeilijke en turbulente tijden graag voor jou en onze gezamenlijke klanten klaar. Daarom houden we de limieten van onze klanten nauwlettend in de gaten. In Q2 van 2021 beoordelen wij de tijdelijke limieten opnieuw. Afhankelijk van o.a. de economische situatie en een positieve financiële ontwikkeling van de afnemers van onze klanten zetten wij de tijdelijke limiet alsnog om naar een permanente limiet. Wij stellen de klant hier dan natuurlijk direct van op de hoogte.
Klanten informeren wij deze week ook over bovenstaande.
Heb je vragen over dit bericht?
Neem dan contact op met jouw broker manager. Is jouw broker manager even niet bereikbaar? Dan kun je contact opnemen met de afdeling Customer Advice and Solutions. Wij helpen jou graag.
Met vriendelijke groet,
Mike de Bresser Ivo Zernitz
Algemeen directeur Commercieel Directeur
20-05-29 Overheid en Euler Hermes steunen ondernemers in deze coronacrisis
Euler Hermes Nederland heeft samen met de overheid en andere kredietverzekeraars een steunpakket samengesteld om Nederlandse bedrijven te ondersteunen in de coronacrisis. In deze e-mail informeren wij jou graag hierover.
Het steunpakket omvat een garantieregeling waarbij de Staat als herverzekeraar gaat optreden voor uitstaande en toekomstige leverancierskredieten
Dat stelt ons in staat om de business-to-business (B2B) handelstransacties van onze klanten voor een groot gedeelte veilig te stellen, het ondernemen door te laten gaan en onze steun aan de Nederlandse economie uit te breiden. Daarnaast is een belangrijk uitgangspunt van dit pakket het ondersteunen van de werkgelegenheid binnen het bedrijfsleven. Minder faillissementen betekent meer werkgelegenheid.
Dankzij dit steunpakket blijven wij zoveel mogelijk kredietlijnen verstrekken op zowel Nederlandse als buitenlandse afnemers
Zodat onze klanten commerciële transacties kunnen blijven uitvoeren op krediet. De overeenkomst voorziet in een maximale garantie van de overheid van 12 miljard euro aan de kredietverzekeraars voor vorderingen die zijn ontstaan in 2020. Om de handelstransacties tussen Nederlandse bedrijven en hun debiteuren in Nederland en in het buitenland te dekken. Hiermee behouden de kredietverzekeraars hun belangrijke rol als liquiditeitsbeschermers voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Steeds meer bedrijven – zelfs zij die voor de crisis in goede financiële gezondheid verkeerden – worden vandaag geconfronteerd met liquiditeitsproblemen als gevolg van onbetaalde facturen van hun klanten
Dankzij het nieuwe steunpakket kunnen we bepaalde risico’s blijven dekken en onze klanten beschermen. Het steunpakket is bedoeld om bedrijven te beschermen die vóór de crisis in goede financiële gezondheid verkeerden en om de handelstransacties in stand te houden ondanks deze bijzonder moeilijke periode.
Concreet houdt het pakket voor onze klanten in:
• De overheid herverzekert voor een groot deel de schades van 2020
• Euler Hermes blijft zelf ook verantwoordelijk voor een deel van het risico
• De regeling van de overheid ziet op dekking voor zowel nederlandse verzekerden als eventuele buitenlandse (mede)verzekerden
• De regeling van de overheid dekt zowel afnemers in Nederlands als afnemers in het buitenland
• De polisvoorwaarden van bestaande polissen blijven gelijk
Hoewel we tijdens deze periode op afstand werken, blijven we jou en onze klanten helpen en bieden we een consistente dienstverlening van hoge kwaliteit
Ondanks het beeld van negatieve macro-economische ontwikkelingen, en de aanzienlijke toename van het risico op non-betaling, blijven onze experts de financiële stabiliteit en het risicoprofiel van bedrijven nauwkeurig analyseren. Het kan dus zijn dat de grading van bepaalde afnemers verslechtert maar dat de limiet gehandhaafd blijft.
20-05-26 Europese Commissie akkoord met Nederlandse steunmaatregel kredietverzekeraars
Gisteren heeft de Europese Commissie goedkeuring gegeven aan de Nederlandse garantieregeling voor kredietverzekeraars.
Het steunpakket omvat een garantieregeling waarbij de Staat als herverzekeraar gaat optreden voor uitstaande en toekomstige leverancierskredieten
Dankzij dit steunpakket kunnen en blijven wij zoveel als mogelijk de huidige kredietlijnen handhaven op zowel Nederlandse als buitenlandse afnemers, zodat onze klanten commerciële transacties kunnen blijven uitvoeren op krediet. De overeenkomst voorziet in een maximale garantie van de overheid van 12 miljard euro aan alle kredietverzekeraars voor vorderingen die zijn ontstaan in 2020. Hiermee behouden de kredietverzekeraars hun belangrijke rol als liquiditeitsbeschermers voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Graag wijzen we je ook op de publicatie op de website van het Verbond van Verzekeraars
Naar verwachting maakt het Ministerie van Financiën aan het einde van deze week via een Kamerbrief bekend hoe de regeling er precies uit gaat zien
Wij zijn momenteel druk bezig de laatste details af te stemmen met het Ministerie van Financiën. Zodra wij meer informatie en details hebben informeren wij je direct hierover.
20-04-08 Kabinetssteun herstel economie door coronacrisis
Graag wil Euler Hermes jou tussentijds informeren over de ontwikkelingen die momenteel spelen rondom de coronacrisis.
Om het herstel van de economie een steun in de rug te geven, vinden er op dit moment gesprekken plaats tussen kredietverzekeraars en de overheid
De gesprekken zijn constructief vanuit het gemeenschappelijke doel om de Nederlandse economie en werkgelegenheid te beschermen voor de bedrijven en sectoren die nu acuut door de crisis zijn getroffen. Wanneer de regeling van start gaat en hoe de regeling eruit komt te zien, hangt af van het vervolg van de gesprekken en van de goedkeuring van de Europese Commissie.
Graag wijzen we je ook op de publicatie op de website van Verbond voor verzekeraars.
20-03-30 CAP en CAP+ Premiewijziging
In sommige situaties blijkt dat de dekking in de primaire kredietverzekering niet voldoende is om transacties van onze klanten met betreffende afnemers geheel af te dekken. Hier biedt het product CAP uitkomst. Met CAP verkrijgt de klant aanvullende dekking tegen specifieke voorwaarden, welke aansluiten op de primaire verzekering.
Met een stijgend aantal faillissementen neemt ook het aantal schadeclaims toe
Ondanks deze stijging hebben we lange tijd de premietarieven voor CAP op het huidige niveau kunnen handhaven. Maar om de levensvatbaarheid van het product te behouden verhogen we de premietarieven voor onze CAP en CAP+ producten. Dit doen we pas vanaf 1 juli 2020.
De nieuwe tarieven zijn dan als volgt:
CAP: 2,4% over het limietbedrag per jaar
CAP+: 7,2% over het limietbedrag per jaar
Deze wijziging geldt voor zowel nieuwe als bestaande CAP en CAP+ limieten.
Heb je vragen hierover of wil je meer informatie over CAP?
Neem dan contact op met jouw accountmanager bij Xolv.
20-03-24 Aanpassing voorwaarden kredietverzekering in tijden van de coronacrisis
Als gevolg van de snelle verspreiding van het coronavirus, begrijpen we dat veel van onze klanten mogelijk te maken krijgen met een verstoring van het bedrijfsproces. Het zijn onzekere tijden. Daarom willen we onze Nederlandse Euler Hermes klanten graag helpen door meer flexibiliteit te geven binnen hun huidige polisvoorwaarden en -verplichtingen.
Voor alle klanten met vorderingen op een debiteur van in totaal ≤ € 500.000, met vervaldata tot en met 31 mei 2020 geldt:
• Incasso-overdrachtstermijn: we verlengen met 30 dagen de incasso-overdrachtstermijn onder de polis.
• Achterstallige vorderingen: we geven de klant toestemming om met debiteuren betaalafspraken te maken binnen de bovengenoemde verlengde incassotermijn.
Het bovenstaande is van toepassing in geval van vermoedelijke insolventie.
Voor dekking op basis van insolventie en/of politiek risico blijven de oorspronkelijke tijdslijnen zoals vermeld in de polis van kracht.
Onze MKB-klanten (gedefinieerd als verzekerde omzet ≤ € 25.000.000) bieden we aanvullende cashflow-ondersteuning aan.
Voor deze groep klanten gelden tevens onderstaande aanpassingen tot 30 april 2020:
• Facturen: alle facturen met een vervaldatum van voor 30 april 2020 hoeven pas uiterlijk 30 april 2020 aan ons te worden voldaan, indien klanten de premie- of servicefacturen niet kunnen betalen door storingen in het bedrijfsproces vanwege Covid-19.
• Opschorting van omzetdeclaratie: de dekking onder de Euler Hermes-polis wordt tot 30 april 2020 niet opgeschort als klanten de omzetdeclaratie niet tijdig aan Euler Hermes kunnen opgeven vanwege storingen in het bedrijfsproces door Covid-19.
Wij helpen onze klanten graag in deze onzekere tijden
Onze dienstverlening is erop gericht om juist in deze tijden de bedrijfsvoering van partners en klanten te ondersteunen en ze te helpen deze zeer zeldzame omstandigheden te overwinnen. Met een AA rating van S&P en als 100% eigendom van Allianz zijn wij in staat om onze taken ook in uitzonderlijke situaties als deze uit te voeren.
CREDENDO
20-03-24 Waivers Covid-19
WAIVER DI : Insured wants to declare DI later.
Bij deze bevestigen we dat de normale termijn om uw declaraties ter verzekering te doen (art. 6.2.1 Algemene Voorwaarden) wordt verlengd met één extra maand. Deze maatregel is van toepassing zolang de situatie inzake Covid-19 u niet toelaat de normale commerciële activiteiten te hervatten.
WAIVER DTL: Insured wants to declare DTL later.
Bij deze bevestigen we dat de normale termijn om uw declaraties van een dreigende schade te doen (art. 9.1.4 Algemene Voorwaarden) wordt verlengd met één extra maand. Deze maatregel is van toepassing zolang de situatie inzake Covid-19 u niet toelaat de normale commerciële activiteiten te hervatten.
WAIVER Extensions: Insured wants to have more flexibility for extensions (9.1.3).
Bij deze bevestigen we dat de voorwaarden voor het toekennen van betalingsuitstel (art. 9.1.3 Algemene Voorwaarden) worden versoepeld. De volgende voorwaarden zijn niet langer van toepassing:
- de voorwaarde dat het uitstel is aangevraagd door de debiteur uiterlijk 60 dagen volgend op de initiële vervaldag; en
- de voorwaarde dat de totale krediettermijn die werd toegekend als gevolg van het uitstel het dubbele van de oorspronkelijk toegekende termijn niet mag overschrijden.
Voor alle duidelijkheid, de maximum termijn van 360 dagen blijft behouden.