Wat onze
klanten vinden

glas en tuinbouw

Hilbert Klop

algemeen directeur Direct Source International

‘Xolv ontzorgt, zo kunnen wij doen waar we goed in zijn’

Direct Source International in het Limburgse Venlo is als jong bedrijf gestart in 2011. Met unieke kennis van de markt, een frisse kijk op externe factoren en een recht-door-zee mentaliteit is deze importeur van vers fruit in korte tijd uitgegroeid tot een belangrijke speler in de AGF-markt. Algemeen directeur Hilbert Klop is 9 jaar geleden bij DSI betrokken geraakt, Voor alles wat te maken heeft met kredietverzekeringen werkt hij al sinds het prille begin samen met Erik Bolsius en diens collega’s van Xolv.

Slim uitbesteden

DSI bedient een selecte groep high end afnemers en retailers als Jumbo, Plus, Albert Heijn en Carrefour. Hilbert: “Die eisen consistentie als het gaat om kwaliteit en leveringen. Daarom beperken we ons tot onze core business, het importeren van vers fruit. Wij willen de betrouwbare schakel zijn tussen leverancier en afnemers. Dáárin willen we excelleren, de rest besteden we dus bewust uit. Denk aan logistiek en transport, IT, websitebeheer en dergelijke. Zo laten we ook de kredietverzekeringen over aan mensen die daarin zijn gespecialiseerd,” aldus Hilbert.

Xolv zit naast je

Zelf met kredietverzekeraars onderhandelen over complexe, vaak meerjarige contracten, is volgens Hilbert geen reële optie. “Daarvoor ontbreekt ons de tijd en kennis. En er zijn nu eenmaal partijen die niets anders doen. Het prettige van Xolv is bovendien dat ze niet tegenover maar naast je zitten. Ze denken mee. En vooruit. Ze willen je niets verkopen maar je verder helpen. Ze onderhandelen bijvoorbeeld om voorwaarden in een polis aan te passen, iets waar we zelf nooit aan zouden denken maar die je pas opvallen wanneer een contract eenmaal loopt.”

Toegevoegde waarde

Hilbert licht het laatste graag toe met een praktisch voorbeeld. “Een kredietverzekeraar wil niet te veel risico lopen op een klant en neemt bijvoorbeeld in het contract op dat het aandeel van een klant maximaal 10% is van de totale debiteurenportefeuille. Xolv let daar op en verandert dat naar 20% procent, wat ons enorm helpt als we een klant hebben die net iets boven die 10% uitkomt. Kijk, dat is nou toegevoegde waarde.”

‘Xolv spreekt de taal van de kredietverzekeraar’

Operationele zaken

De meer dagelijkse operationele zaken handelt DSI zelf af met de kredietverzekeraar, in dit geval Atradius. “Dat vind ik overigens ook de kracht van Xolv, dat we ze niet lastig te hoeven vallen met elk wissewasje. Zij helpen ons met de belangrijke contracten maar stimuleren ons om de operationele zaken zelf af te stemmen met Atradius. Dat komt het wederzijds begrip tussen ons en de verzekeraar alleen maar ten goede. En als we er een keer niet uitkomen, dan verschijnt opnieuw de toegevoegde waarde van Xolv. Zij spreken de taal van de kredietverzekeraar en vinden de cijfers en argumenten waarom bijvoorbeeld een limiet toch verhoogd kan worden.”

Ook herfinancieringen

Tot slot merkt Hilbert op dat Xolv ook op een ander terrein de steun en toeverlaat is van DSI. “Eens in de zoveel tijd is er sprake van een grote herfinanciering met de banken. Ook dan staat Xolv klaar om te helpen en te adviseren waar nodig. Zeer waardevol,” aldus Hilbert, waarna hij een handje neemt van een door DSI geïmporteerd trosje druiven.