Credit information is indispensable for good operations

Published on 06/05/2025

Sound business management starts with knowing who you are doing business with. Especially when you deliver on credit, it is crucial to know whether a buyer is able to pay. But credit information goes beyond payment behaviour. Understanding shareholders, directors, a company's lifespan, incidents and growth trajectories is just as important.

Naast traditionele kredietinformatiebureaus bieden tegenwoordig ook kredietverzekeraars bedrijfsinformatie aan, zónder dat er een verzekering aan verbonden hoeft te zijn. Doordat zij toegang hebben tot meer gegevens, denk aan tussentijdse cijfers en bedrijfsbezoeken, is hun beoordeling vaak actueler en accurater. De voortdurende monitoring van bedrijven maakt dit informatiekanaal extra waardevol.

Prospects screenen

Steeds vaker screenen bedrijven hun prospectlijsten vooraf op kredietwaardigheid. Dit voorkomt tijdverspilling aan ongeschikte leads. Als er toch zaken worden gedaan met minder kredietwaardige partijen, kunnen vooraf aangepaste betalingsvoorwaarden, zoals vooruitbetaling, worden afgesproken. Ook leveranciers spelen een cruciale rol. Kredietproblemen aan hun kant kunnen grote verstoringen veroorzaken in de aanvoer van grondstoffen en producten. Monitoring van hun kredietwaardigheid helpt risico’s vroegtijdig te signaleren.

Hoe is jouw kredietwaardigheid?

Daarnaast is het belangrijk om ook de eigen kredietwaardigheid niet uit het oog te verliezen. Leveranciers en kredietverzekeraars baseren hun oordeel op onder andere jaarcijfers en betalingsgedrag. Tijdige deponering en correcte betaling dragen bij aan een positief oordeel. Het niet deponeren van cijfers leidt niet tot behoud van een beoordeling; integendeel, kredietverzekeraars willen juist continu op de hoogte zijn van de financiële gezondheid van een onderneming. Ook tussentijdse en voorlopige cijfers kunnen hierbij een rol spelen. Zelfs bij minder goede cijfers loont open communicatie. Een goed geïnformeerde kredietverzekeraar is eerder bereid dekking te behouden of te herstellen.

Xolv ondersteunt steeds vaker bedrijven bij het verbeteren van hun beoordeling bij kredietverzekeraars. We helpen ook de juiste partijen te vinden voor het toetsen en monitoren van kredietwaardigheid van afnemers, leveranciers en prospects.

Want to know more? Get in touch.