Bescherming tegen financiële schade door fraude

Gepubliceerd op 18/05/2021

Of de fraude nu binnen of buiten uw bedrijf wordt gepleegd: financiële verliezen hebben meestal een grote impact op uw bedrijf. Waarschijnlijk moet u kosten maken om verdere schade te beperken, zoals bijvoorbeeld de kosten voor gerechtelijke procedures. Met een fraudeverzekering beschermt u zich tegen financiële verliezen en kosten. In dit artikel leest u de voordelen van een fraudeverzekering bij Euler Hermes en geven wij antwoord op veelgestelde vragen over het afsluiten van een fraudeverzekering.

Toename interne en externe fraude

CEO-fraude en fraudeurs die zich voordoen als klanten of leveranciers zijn vormen van cybercriminalteit die steeds vaker voorkomen. Dit soort fraude vormt een groeiende bedreiging voor bedrijven. Maar niet alleen criminele activiteiten van derden, ook uw eigen medewerkers kunnen schade aanrichten. Ieder jaar zijn er wel duizenden gevallen van witteboordencriminaliteit. Hierbij zijn de eigen medewerkers de fraudeurs en brengen ze schade toe aan hun bedrijf door fraude, verduistering of schade aan eigendommen. Het is niet ongewoon dat de schade oploopt in de miljoenen.

Wat verzekert u met de fraudeverzekering van Euler Hermes?

Met de fraudeverzekering van Euler Hermes beschermt u uw bedrijf tegen financiële schade door interne fraude én externe fraude. U bent verzekerd voor:

  • financiële verliezen als gevolg van de criminele activiteiten van medewerkers. Denk hierbij aan diefstal, vertrouwensbreuk, fraude, verduistering of schade aan eigendommen;
  • fraudeschade door valse identiteit, zoals in het geval van ‘CEO fraude’ of het omleiden van geldstromen door derden die zich voordoen als een van uw zakenpartners;
  • schade veroorzaakt door derden door bepaalde vormen van verduistering, diefstal of bedrog.

Daarnaast heeft u de mogelijkheid om schade veroorzaakt door het stelen van bedrijfsgeheimen mee te verzekeren.

Veelgestelde vragen over het afsluiten van een fraudeverzekering:

Ik weet wie al mijn medewerkers zijn en ken ze goed, waarom zou ik ze niet vertrouwen?

Veel ondernemers vertrouwen hun werknemers blindelings, en meestal terecht. Toch blijkt uit cijfers dat ontrouw, fraude en andere strafbare feiten jaarlijks voor miljoenen schade aanrichten. Enkel en alleen omdat het bedrijf de verkeerde persoon in vertrouwen heeft genomen. In veel gevallen fraudeert een medewerker vanwege financiële moeilijkheden, een gokverslaving of gewoon omdat het kan. Zorg er dus voor dat u de juiste preventiemaatregelen treft en uw bedrijf beschermt tegen de financiële risico’s.

Wij hebben ons It-systeem beveiligd tegen de hoogste standaard. Wie kan dat nu kraken?

Cybercriminaliteit blijft zich ontwikkelen en cybercriminelen vinden dan ook altijd nieuwe manieren om bedrijfssystemen te hacken. Vergeet ook de aanvallen van buitenaf niet, die steeds geavanceerder worden. Wist u bijvoorbeeld dat er speciale software bestaat die criminelen gebruiken om de stemmen van leidinggevenden of klanten na te bootsen bij het voeren van telefoongesprekken? Dit maakt het nog moeilijker om oplichting te herkennen en u hier tegen te beschermen. Om grote gevolgen voor uw bedrijf te voorkomen, kan slim zijn om hiervoor op zoek te gaan naar bescherming.

Mocht iemand iets stelen, dan kunnen we die kosten prima zelf dragen toch?

Vaak is het probleem niet de gestolen kantoorapparatuur. Die schade kunt u meestal zelf wel dragen. Het wordt pas een ander verhaal bij fraude waarbij criminelen voor vele miljoenen euro’s hebben verduisterd. Dit soort fraudezaken duren meestal jaren. En het meest vervelende hieraan is dat wanneer een dader wordt veroordeeld, er niets meer bij hem te halen valt omdat het geld op is. Dit heeft grote gevolgen voor uw bedrijf. Fraude die u ontdekt nadat u een fraudeverzekering heeft afgesloten, maar zich daarvoor al voordeed, is ook gedekt onder de fraudeverzekering.

Meer weten?

Wilt u meer weten over hoe u zich kunt beschermen tegen interne én externe fraude? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Meer weten? Neem contact op.