Ontstaan van de grotere webwinkels
Aanvankelijk verkochten producenten en handelaren hun producten online in hun eigen webwinkels. Dit deden zij door deze rechtstreeks op het internet aan te bieden. Zonder tussenkomst van tussenhandelaren bereikten zij hiermee direct de eindgebruiker. Deze vorm van verkoop, zorgde voor hoge kosten, voor een belangrijk deel veroorzaakt door de retourproblematiek, maar ook een hogere marge. Na verloop van tijd deden de eerste grotere webwinkels hun intrede. Door hun schaalgrootte konden zij de kosten per zending verlagen. Denk hierbij aan bekende spelers als Wehkamp, Coolblue, Bol.com en Amazon. Deze spelers kochten grote hoeveelheden producten in, verzorgen de online verkopen en de hele logistiek rondom de producten. Dit vaak vanuit hun enorme distributiecentra.
De mogelijkheden van online marktplaatsen
De laatste jaren zien we een doorontwikkeling van dit bedrijfsmodel. Het online warenhuis koopt niet de producten zelf in, maar geeft haar leveranciers, de ‘partners’, de mogelijkheid om zelf op het platform te verkopen. Het grote verschil is dat de klant voor de leverancier niet langer de webwinkel is, maar de eindgebruiker. Dit is vaak de consument. De leverancier heeft de keuze om zelf de hele logistiek te verzorgen of om dit door het platform te laten doen. In het laatste geval gaan de goederen naar het distributiecentrum van het betreffende platform. Nadat een artikel verkocht en betaald is, zorgen zij voor de verzending. Dit uiteraard tegen een vergoeding. In beide opties zorgt de leverancier voor facturatie aan de eindklant en loopt de webwinkel geen enkel voorraadrisico.
Bemiddelende rol webwinkel
Omdat we het in deze rubriek ook over de financiering willen hebben komen we bij het volgende bijzondere aspect van deze platformverkopen. De leverancier verkoopt direct aan de eindklant, vaak een consument, en de webwinkel heeft slechts een bemiddelende rol. De klant betaalt de factuur van de leverancier meestal vooraf, maar doet dat aan het platform. Het platform, de webwinkel, ontvangt deze gelden voor en namens de leverancier. Periodiek, in de meeste gevallen een keer per maand, maakt de webwinkel het totaalbedrag, onder aftrek van haar marge en kosten, over aan de leverancier.
Voorraadrisico en wachten op uw geld
Voor steeds meer bedrijven die gebruik maken van deze online marketplaces, zoals ze ook wel genoemd worden, speelt de financiering een belangrijke rol. Vaak heeft de leverancier de goederen al lang betaald voordat zij haar geld van Bol.com, Coolblue of Amazon krijgt. Zeker in het hierboven beschreven geval kan de financieringsbehoefte behoordelijk oplopen doordat de leverancier het voorraadrisico loopt en meer dan een maand moet wachten op de uitbetaling van het geld van haar eindklanten.
Vaak geen financiering bij traditionele financiers
Omdat de klant het product al betaald heeft en het online platform slechts een bemiddelende rol speelt, kunnen traditionele financiers deze financieringsbehoefte vaak niet invullen. Dit komt ook doordat er nog zaken spelen als recht van retour en zij geen goed inzicht hebben in het exacte bedrag dat het platform op een bepaald moment verschuldigd is aan de leverancier.
Financiering met behulp van slimme technologieën
Xolv Finance heeft gelukkig samenwerkingen met financiers die met slimme technologieën wél in staat zijn de vorderingen van bedrijven op de verschillende marktplaatsen te financieren. Wilt u weten of deze type financiering iets voor u is? Neem dan contact op met een van onze financieel specialisten.