De grootste aanjager van de recessie is de inflatie. De prijzen van consumentengoederen zijn met name enorm gestegen. Maar ook de energie- en brandstofprijzen vormden een belangrijke factor. Deze zijn de afgelopen maanden wel gedaald, waardoor de inflatie weer wat afneemt. Om de inflatie te beteugelen is de rente fors verhoogd. Daardoor dalen de consumentenbestedingen en stagneert de verkoop van huizen. Er wordt dus veel meer gespaard.
Nederland doet het zeker niet slecht
Wij zien bij Xolv dan ook met name in de retailmarkt een toenemend aantal betalingsproblemen, incassozaken en faillissementen. Dit zal uiteindelijk ook doorsijpelen naar andere sectoren. Toch is het allemaal niet dramatisch en ten opzichte van andere Europese landen doet Nederland het zeker niet slecht. Moody’s heeft opnieuw de AAA-status aan Nederland toegekend!
Wat te doen?
Wil dat zeggen dat je achterover kunt leunen? Uiteraard niet! Het is nu tijd om maatregelen te nemen om goed door deze milde recessie te komen. Hoe? Door de vaste kosten niet te veel te laten oplopen, maar ook vooral door nieuwe business opportunity’s zoeken. Daarnaast zorg je ervoor dat je goed zicht houdt op de ontwikkeling van je klanten en risico’s goed afdekt. Je voorkomt in veel gevallen onverwachte debiteurenverliezen, door klanten te checken op kredietwaardigheid en deze te monitoren. En met een kredietverzekering dek je die verliezen als klanten onverhoopt niet betalen. Zo voorkom je financiële problemen in je bedrijf en zorg je ervoor dat je winst niet als sneeuw voor de zon verdwijnt!