Hoe het komt dat de uitzendbranche in tijden van crisis de eerste klappen krijgt? Het antwoord daarop is vrij simpel. Flexibele krachten worden vrijwel altijd als eerste naar huis gestuurd in economisch lastige tijden. In de hard(st) geraakte sectoren – zoals de horeca, evenementensector en de retail (fysieke winkels) – gebeurde dat dan ook massaal. Dankzij onder meer de NOW-regeling hebben payrollbedrijven, detacherings- en uitzendbureaus de eerste klappen behoorlijk kunnen opvangen. Desondanks doet het wegvallen van omzet pijn. De vraag is bovendien hoe lang deze bedrijven het volhouden. En – hoe hard ook – ooit moet het bedrag dat ontvangen is uit de NOW-regeling terugbetaald worden.
Minder banen, meer faillissementen
De periode van onzekerheid is daarnaast nog lang niet voorbij. De huidige gedeelte lockdown – waarbij dezelfde sectoren het hardst worden geraakt – verzwakt een grote groep bedrijven wederom. Wie naar de faillissementscijfers kijkt – procentueel slechts een kleine toename – kan denken: het valt mee. Maar vrijwel alle experts zijn het erover eens dat eind 2020, begin 2021 alsnog een vloedgolf aan faillissementen volgt.
Met name uitzendbureaus gaan hierdoor direct geraakt worden. Als je naast een teruglopend aantal uitzenduren en lager wordende marges ook nog debiteurenvorderingen moet afschrijven, kan het niet anders of de winstgevendheid en misschien zelfs de continuïteit van de onderneming komt onder druk te staan. De cijfers spreken wat dat betreft voor zich. In het tweede kwartaal van 2020 waren er 322.000 banen minder dan een kwartaal eerder, een afname van 3%. Circa 40% daarvan komt voor rekening van de uitzendbranche. Het aantal banen bij de uitzendbureaus daalde met 130.000 van het eerste op het tweede kwartaal, een daling van 17%. Zo’n grote daling is nooit eerder voorgekomen, zo berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
6 redenen om een kredietverzekering af te sluiten
De uitzendbranche is de thermometer voor de Nederlandse economie. Die thermometer kruipt langzaam richting koortsachtige temperaturen. En dus is het zaak om uzelf schrap te zetten voor wat er nog komen gaat. Een aantal bedrijven in de flexsector heeft al een kredietverzekering, maar een groter aantal nog niet. In deze tijd is het verstandig om een kredietverzekering te overwegen. Daar zijn diverse redenen voor:
- Bedrijven die bij andere partijen geen leverancierskrediet meer krijgen, gaan ‘shoppen’ en komen dan vaak bij onverzekerde bedrijven terecht. Met alle risico’s van dien.
- De coronacrisis laat zien dat ook de financiële situatie van zeer gezonde ondernemingen ineens drastisch kan verslechteren. Een kredietcheck en monitoring van de kredietwaardigheid van afnemers is daarom essentieel.
- Het aantal incassozaken neemt al fors toe. Dit gaat zeker leiden tot een toename van het aantal faillissementen.
- Het wegvallen van een belangrijke afnemer kan de continuïteit van uw eigen onderneming in gevaar brengen.
- Een kredietverzekeraar heeft meer grip op een afnemer, omdat een kredietverzekeraar vaak voor meerdere leveranciers dekking geeft.
- Met een kredietverzekering is het makkelijker om een ruimere debiteurenfinanciering te krijgen.
Kortom: nu is de tijd om een kredietverzekering te regelen. De premies stijgen al wel, maar zijn zeker nog acceptabel. Daarnaast bieden kredietverzekeraars – mede vanwege de staatssteun – nog ruim voldoende dekking op afnemers. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: het zou dus onverstandig zijn om te wachten tot de eerste belangrijke afnemer failliet gaat.
Meer informatie over kredietverzekeringen
Wilt u zich verder verdiepen in kredietverzekeringen? Op onze onlangs uitgebreide en vernieuwde pagina over kredietverzekeringen zetten we de voordelen, stappenplan en (onterechte) vooroordelen voor u op een rij. Ook kunt u contact opnemen met een van onze specialisten voor een gratis en vrijblijvende offertevergelijking van verschillende verzekeraars.