Never let a good crisis go to waste

Gepubliceerd op 13/05/2022

Er is heel veel aan de hand op het moment. Van snel stijgende energie- en grondstofprijzen tot een hele krappe arbeidsmarkt. Bedrijven worden hard geraakt, dat kan niemand ontkennen. Toch ziet Elton Backx van de Heren van Werk dat de ondernemers die kansen durven te benutten, de schade op z’n minst weten te beperken. En er zelfs beter uit komen. Dat is makkelijk gezegd natuurlijk, in de praktijk is het ingewikkelder. Het is -platgeslagen- een kwestie van zien, denken, durven én doen...... In dit opiniestuk deelt Elton zijn visie op crises.

Niet elke crisis is te voorspellen, als iets ons duidelijk is geworden door corona, is het dat wel. Neemt niet weg dat bijvoorbeeld de stijgende energieprijzen en de hoge grondstofkosten eraan zaten te komen. Ondernemers die daarop snel in kunnen en durven te spelen, vangen een deel van de problemen af. Een voorbeeld uit mijn praktijk: een grote producent van kantoormeubelen besloot flink te investeren voordat de prijzen omhoogschoten. En kan nu dus zijn klanten tevreden houden door uit voorraad te leveren tegen huidige prijzen. Hij durfde het gecalculeerde risico te nemen. In elke branche zijn er voorbeelden denkbaar. Ik zeg echt niet dat je alles kunt voorkomen, maar het volgen van de ontwikkelingen én daarop in durven springen, maakt wel een verschil.

Een ander ‘voordeel’ van crises is dat zaken vaak in een versnelling komen. Denk aan het nieuwe werken, het hybride werken. Door de coronacrisis zijn we allemaal in ongekend snel tempo gewend geraakt aan online werken. Natuurlijk is het niet wenselijk om elkaar alleen maar digitaal te ontmoeten, maar het heeft wel gezorgd voor meer efficiency en in veel gevallen ook makkelijker werken. Bedrijven die die veranderingen omhelzen en de business daarop inrichten, zijn niet alleen wendbaarder geworden, ze profiteren ook van hun slimmere organisatie en drukken huisvestingskosten. Los daarvan: ze komen ook tegemoet aan de wens van een groot deel van de werkende populatie. Een belangrijke factor in deze krappe arbeidsmarkt.

Het meer online meeten, heeft absoluut ook voor een shift in marketing- en salesmethoden gezorgd. Waar eerst de salesmensen continue op pad waren, is online in deze tijd alleen maar relevanter geworden. Bedrijven die vasthouden aan de ‘ouderwetse’ manier van denken en sales bedrijven, verliezen uiteindelijk de slag om het online genereren van leads. Een crisis geeft je de tijd om nieuwe vormen uit te rollen. Werk aan in plaatsen van werken in je organisatie dus!

Elke onderneming die zichzelf dwingt anders te kijken en nieuwe markten en methodes te ontdekken, wordt nog steeds geraakt door crises. Maar de pijn zal minder hard zijn en in het meest positieve scenario brengt het ook veel nieuws en goeds.

Elton Backx is oprichter en eigenaar van De Heren Van Werk waar hij Official LinkedIn Ambassador is (hij weet dus alles wat je moet weten over LinkedIn) én businesscoach.

Meer weten? Neem contact op.