Voldoen aan klantbehoefte
Een sprong in het diepe of een gedegen aanpak? De tijd zal het leren. Bij Xolv zijn we in ieder geval van mening dat de ontwikkelingen binnen Artificial Intelligence (AI) niet meer te stoppen zijn. Dat is geen heel gewaagde mening, geven we direct toe. Maar hij is wel degelijk ergens op gebaseerd. We zien namelijk – vanaf de zijlijn – dat onze klanten en relaties met deze ontwikkelingen te maken hebben.
Klanten worden steeds veeleisender en vragen een oplossing die zo strak op maat gesneden moet zijn als een Italiaans designerkostuum. Om uit alle beschikbare gegevens de voor u relevante informatie te halen, zijn robotisering en zelflerende computers simpelweg onmisbaar geworden. Dat zien kredietverzekeraars ook; door te investeren in de nieuwste technologieën kunnen zij zich onderscheiden van de concurrentie en u daarmee nog beter van dienst zijn.
Buiten de gebaande paden
Het gebruik van AI is al in gang gezet op het gebied van bijvoorbeeld risicobeoordeling. ‘Vroeger’ werd dit gedaan aan de hand van uittreksels van de Kamer van Koophandel en gestructureerde samenvattingen van jaarverslagen. Tegenwoordig betreden verzekeraars niet alleen meer die gebaande paden. Zij zijn al druk bezig om zogenoemde ongestructureerde data te analyseren en vervolgens om te zetten in waardevolle informatie. Zodat ze nog beter onderbouwde kredietlimieten kunnen afgeven.
Hierbij maken de verzekeraars gebruik van onder meer webscrapers en zelflerende computers, die allerhande data verzamelen en analyseren. Denk aan social media kanalen, maar ook aan nieuwsberichten, lokale media, sectoranalyse, historische data en nog veel meer. Alles aan data die op een legale manier te verkrijgen zijn, kan worden gebruikt voor het optimaliseren van de dienstverlening. Met de klant als grote winnaar, al worden er soms wel vraagtekens geplaatst bij de manier waarop met de privacy van ondernemingen en ondernemers wordt omgegaan.
Hoe dan ook: big data is niet meer weg te denken uit het financiële landschap. Kredietverzekeraars bereiden zich goed voor. En of u nu een initiator of volger bent, ons advies is: doet u dat ook!
Meer weten over de manier waarop kredietverzekeraars met Big Data en Aritificial Intelligence bezig zijn? Neem contact op met partner Jeroen Ottevanger, die u kan vertellen welke kansen en uitdagingen het biedt voor u en uw klanten.