Wat doe je tegen fraude? 9 tips om fraude te voorkomen

Gepubliceerd op 06/02/2023

Zodra je fraude in je onderneming constateert, ben je natuurlijk vaak al te laat. En dan komen derden vaak vertellen wat je anders had kunnen en moeten doen. Daar heb je niets meer aan. Voorkomen is beter dan genezen! Maar fraudeurs worden steeds inventiever om (vaak) ongezien geld of middelen te vervreemden. Je kunt interne én externe fraude verzekeren. Mocht het dan, ondanks de tips in dit artikel, nog eens voorkomen… dan beperk je tenminste de schade.

We verdelen fraude onder in interne en externe fraude. Bij intern denk je aan zaken als een CFO die geld wegsluist naar zijn eigen rekening, medewerkers die nepfacturen maken om zichzelf te verrijken, werknemers die gechanteerd worden of die goederen uit het magazijn stelen. Bij externe fraude kun je denken aan ‘CEO-fraude’, denk aan een nep-leverancier of klant die met nepmails geld afhandig weten te maken. En vergis je niet: door technologieën als deep-voice en deep-fake is nep niet meer te onderscheiden van echt. 

Voorkomen

Om geen gelegenheid te geven, kun je natuurlijk maatregelen nemen om fraude te voorkomen. 9 tips:

  1. Hanteer bij opdrachten en betalingen het vier ogen principe
  2. Scheidt functies (degene die fiatteert betaalt niet zelf)
  3. Houdt regelmatig controles
  4. Wees alert als medewerkers afwijkend gedrag gaan vertonen en/of problemen hebben (denk aan gokverslaving, geldproblemen, familieproblemen, hoge schulden, dure levensstijl)
  5. Controleer e-mailadressen (zakelijke gmail- en hotmailadressen zijn bijvoorbeeld twijfelachtig) en let op dat e-mailadres niet nét iets afwijkt van standaard adres.
  6.  Bij nieuwe klanten en opdrachten altijd contactgegevens checken en nagaan of betreffende persoon ook bij betreffende onderneming werkt (LinkedIn, bellen, e-mailadres controleren)
  7. Kredietwaardigheidstoets nieuwe klant
  8. Bij geen discussie over prijs extra alert zijn
  9. Beveilig systemen optimaal (two factor authentication en verander regelmatig wachtwoorden)

Wat verzeker je?

Alles ingeregeld, mooi. Dan is het natuurlijk nog mogelijk dat je slachtoffer wordt. En dat kan enorme verliezen met zich meebrengen. Om die verliezen in te dekken, kun je je verzekeren. Je kunt je verzekeren tegen interne fraude door (tijdelijk) personeel (denk aan uitzendkrachten, maar ook interimmers, advocaten, consultants en auditoren). Het gaat om personeelsleden die minder dan 15% direct of indirect aandeelhouder zijn.  Voor de externe fraude kun je je verzekeren tegen CEO-fraude, nep-facturen, nep-afnemers, digitale fraude, diefstal zonder geweld (geen inbraak) en e-crime (denk aan phishing en betaalomleidingen). 

Welke kosten worden gedekt?

Een fraudeverzekering dekt naast het geldbedrag of de waarde van de goederen die verduisterd zijn vaak kosten van dataherstel, telefoonhacking, de juridische kosten voor het herstel van reputatieschade, contractuele boetes, voorlopige schadevergoeding en het voorkomen van verdere schade. Er is een overlap met een cyberverzekering. Om een overlap in dekkingen te voorkomen, moet de cyberverzekering en de fraudeverzekering goed op elkaar afgestemd worden. 

Denk je dat je kredietverzekering je fraude dekt? Dat is veelal niet het geval. Zo is het niet verzekerd als iemand zich voordoet als werknemer (en dat dus niet echt is) en van buitenaf opdrachten levert, op een ander adres laat afleveren en niet betaald. De onderneming waarop je dekking hebt aangevraagd heeft immers niet besteld en ook geen goederen ontvangen. Hoe zit het dan met fraudeurs die een onderneming oprichten of bezitten en die bij jou een opdracht plaatsen? Je krijgt een kredietlimiet, je levert en ze betalen niet? Dan ben je wel verzekerd.  

Fraude komst steeds vaker voor en daardoor loop je ongewenst een behoorlijk risico. Wil je weten hoeveel een fraudeverzekering kost en welke risico’s je daarmee kunt afdekken? Neem dan contact op met een van de adviseurs van Xolv.

Meer weten? Neem contact op.