‘Zie digitalisering als een kans, niet als een bedreiging’

Wij spraken met Ronald van Groningen, creditmanager bij TotalEnergies, over zijn visie op creditmanagement. Binnen TotalEnergies Marketing Nederland is Ronald verantwoordelijk voor de afdeling Credit Control waar hij samen met zijn collega’s het debiteurenbeheer, van klantaanmaak en kredietcheck tot het nabellen van klanten, verzorgt. Wij vroegen hem welke uitdagingen en ontwikkelingen hij de komende tijd binnen zijn vakgebied ziet.

Kun je iets meer over TotalEnergies vertellen en jouw rol?

‘TotalEnergies is de nieuwe naam van Total en is één van ’s werelds grootste energiemaatschappijen. Wij werken met ruim 100.000 collega’s wereldwijd en zijn actief in meer dan 130 landen. TotalEnergies is een van de grootste investeerders in duurzame energie en daarom bieden we ook schone brandstofoplossingen aan. In Nederland staat het hoofdkantoor in Den Haag waar bijna 200 collega’s werkzaam zijn.’

Welke grote uitdagingen zie je binnen creditmanagement?

‘Ook binnen creditmanagement volgen de technologische ontwikkelingen zich in rap tempo op. Door ontwikkelingen, zoals data analytics en Robotic Process Automation (RPA), gaan we ongetwijfeld zien dat bepaalde processen, zoals administratieve en repeterende taken, automatiseren. Ook kunnen we straks het betaalgedrag van onze klanten beter voorspellen en onze benaderwijze hierop aanpassen. Kortom, we krijgen te maken met enerzijds standaardisatie, en anderzijds maatwerk. Verder is wat mij betreftde grootste uitdaging het verenigen van de menscomponent met deze technologische ontwikkelingen. Niet elke beslissing is namelijk in een algoritme te vatten.’

Gaat digitalisering de rol van creditmanagement beïnvloeden en welke ontwikkelingen zie je nog meer?

‘Zeker, vandaar dat ook de focus ligt op het efficiënter laten verlopen van allerlei processen binnen creditmanagement. Denk hierbij aan automatische credit checks, het digitaal versturen van herinneringen, het gebruik van e-mandates voor automatische incasso en het gebruik van nieuwe betaalmethoden voor de klant als Tikkie, iDeal, Apple Pay etc.’

Is er over een aantal jaren nog wel behoefte aan de ‘traditionele’ creditmanager?

Ons vakgebied blijft in ontwikkeling, dus ook de creditmanager moet zich blijven ontwikkelen. De menselijke component zal altijd belangrijk blijven, maar dan vooral gericht op strategie en het (pro-actief) adviseren van de salesafdeling. Overigens denk ik dat niet alleen de rol van de creditmanager verandert, maar ook die van de ‘traditionele’ debiteurenbeheerder. Ik zie dit al binnen mijn eigen afdeling. Het nabellen en mailen van klanten neemt tegenwoordig nog maar een beperkt deel van de tijd in beslag. De focus ligt vooral op het analyseren van onze (potentiële) klanten, waardoor kansen ontstaan en we achteraf veel minder hoeven af te boeken.’

Ter afsluiting, heb je nog een goede tip voor creditmanagers?

‘Mijn tip is: zie digitalisering als een kans, niet als een bedreiging. Bij een goede wisselwerking tussen mens en robot zal een organisatie creditmanagement nog meer als toegevoegde waarde gaan zien.’

Meer weten? Neem contact op.