Doet u zaken op krediet? Dan is een credit insurance geen overbodige luxe, stelt Coen Blazer, die zich dagelijks bezighoudt met het analyseren van de kredietwaardigheid van afnemers voor de relaties van Xolv. ‘Zeker niet gezien de huidige turbulente situatie in de wereld,’ zegt hij. ‘Alle ontwikkelingen rondom de brexit of de handelsoorlog tussen China en de VS kunnen vrijwel direct gevolgen hebben voor de kredietwaardigheid van bedrijven.’
Kredietwaardigheid is continu proces
Het belangrijkst bij een kredietverzekering is de check op de kredietwaardigheid van afnemers. Blazer: ‘De ideale situatie is uiteraard een dekkingsgraad van honderd procent, maar dat is meestal niet mogelijk. Ook gedurende de periode dat u met uw afnemers zaken doet, kan de kredietwaardigheid veranderen.’
Xolv ziet het als haar primaire taak om de dekking op uw afnemers zo optimaal mogelijk te houden. Dit is een intensief en continu proces, waarin Blazer een belangrijke rol speelt. ‘Gelukkig heb ik dankzij mijn jarenlange ervaring als risicoacceptant en kredietanalist goed zicht op het risicobeoordelingsproces. Daardoor kan ik handig inspelen op de mogelijke oorzaken van een onvolledige limiet.’
Denken in oplossingen
Zo kan Blazer de juiste (volledige) informatie opvragen, garanties regelen of het mede op gang helpen van gesprekken tussen de kredietverzekeraar en uw afnemer of leverancier. ‘Volledige risicodekking is hierbij uiteraard het streven, maar soms stelt het risicoprofiel, ook na een herbeoordeling, de verzekeraar helaas niet in staat hierin volledig tegemoet te komen.’
Net als zijn collega’s denkt Blazer in zo’n situatie altijd in oplossingen, geheel in lijn met de bedrijfsfilosofie. ‘En gelukkig zijn er in die situatie ook meerdere oplossingen te bedenken,’ vertelt hij. ‘Denk bijvoorbeeld aan aanvullende zekerheden als een letter of credit of een solidariteitsverklaring. Hiermee moet de afnemer overigens wel akkoord gaan, maar dat gebeurt meestal wel. Ook een top-up limiet is een redelijk makkelijk te realiseren optie. Ook kan worden gekozen voor een andere partij die het resterende risico op zich neemt, zodat de dekkingsgraad toch honderd procent of net daaronder is.’
Reactief én proactief
Bovenstaande oplossingen zijn vooral reactief, maar Blazer benadrukt dat Xolv ook steeds meer proactief handelt richting haar klanten en relaties. ‘Zo analyseren wij ook de ontwikkeling van debiteurenportefeuilles, zodat wij proactief actie kunnen ondernemen als hierin veranderingen worden waargenomen. Dat mogen klanten absoluut van Xolv verwachten. Het hoort bij onze dienstverlening en we vinden het juist ontzettend leuk om dat soort dingen voor klanten uit te pluizen.’
Wilt u ook een optimale dekking voor uzelf of uw leveranciers? Of heeft u vragen over dit artikel? We helpen u graag!
Lees ook: 6 manieren om meer te halen uit uw kredietverzekeringspolis