Onderwerp: debiteurenbeheer

WHOA debiteuren

Wat moet je melden bij je kredietverzekeraar als een klant in de WHOA-procedure zit?

De WHOA stelt levensvatbare bedrijven in staat om een ondraaglijke schuldenlast te herstructureren voordat het tot een faillissement komt. Als de schuldeisers die twee derde van de uitstaande schuld in handen hebben akkoord gaan met de regeling, kan de rechter de resterende crediteuren dwingen mee te doen. Verschillende categorieën schuldeisers mogen anders behandeld worden. Dat stelt de ondernemer in zwaar weer in staat om bijvoorbeeld de financiers minder of later te betalen dan de leveranciers. Als leverancier blijf je dan leveren en zo komt het bedrijf niet zonder voorraden te zitten.

Gepubliceerd op 10/10/2023

incassopartner

Op tijd geleverd, maar betaling blijft uit. Wat nu?

Het is ontzettend vervelend om achter je eigen geld aan te moeten gaan. Natuurlijk handel je als een goed koopman en spreek je de afnemer meerdere malen aan op zijn nalatigheid en de betalingsverplichting. Want je weet: hoe langer betaling uitblijft, hoe groter de kans op schade. Wij merken een verslechtering van de betalingstermijnen en een toename van het aantal incassozaken. Niet zozeer ingegeven door de moraliteit van een onderneming, maar meer door een tekort aan liquiditeiten. 

Gepubliceerd op 01/09/2023

Xolv Garantie Borgstelling

Goedkoop duurkoop? Niet altijd!

Zowel in de publieke als private sector kunnen klanten om een garantie of borgstelling vragen. Grote kans dat je meteen aan je bank denkt, logisch, want tot een paar jaar geleden was dat dé instelling waar je moest zijn. Maar tijden veranderen, er zijn nieuwe garantieverstrekkers op de markt. En dat is het overwegen meer dan waard! Vanwege de kosten, maar er zijn meer voordelen.

Gepubliceerd op 08/08/2023

Klanten in 72 landen

Kersten BV is een Nederlandse groothandel die in meer dan 72 landen trendy woonaccessoires aan winkels verkoopt. Van prachtige meubelen tot stijlvolle dienbladen. En van badmatten tot etagères. Diederik Kersten is samen met zijn broer mede-eigenaar, ze namen het bedrijf over van hun ouders in 1995. Die het op hun beurt overnamen van Diederiks opa. Een echt familiebedrijf dus! Of de groothandel er nog net zo uitziet als in de tijd van grootvader? Nee, natuurlijk niet. De wereld verandert razendsnel en Kersten BV springt daar wendbaar en flexibel op in.

Gepubliceerd op 06/06/2023

Klant betaald niet

6 stappen: wat te doen als een klant niet betaalt 

Heel vervelend, klanten die niet of niet op tijd betalen. De cashflow komt onder druk te staan en de kans op het afschrijven van de vordering wordt met het verstrijken van de tijd alleen maar groter. Welke stappen kun je zetten?

Gepubliceerd op 04/04/2023

Erik en Fred

Geen gekonkel

Een goede samenwerking draait om vertrouwen. En om goede diensten en service tegen de juiste prijzen natuurlijk. Maar vooral ook om vertrouwen. Als je een broker inschakelt, wil je zeker weten dat er niet over jouw rug vanalles bekonkeld wordt. Om het maar eens even plat te zeggen. En dat snappen wij als geen ander. Als ondernemers zijn wij ook altijd op zoek naar partijen waar we vertrouwen in hebben. Die transparant zijn, die ons in vrijheid laten ondernemen. Dat is precies ook de reden waarom wij heel transparant willen zijn over onze werkwijze. En dat kunnen we niet genoeg benadrukken.

Gepubliceerd op 03/04/2023

debiteurenbeheer

Voorkomen is altijd beter dan genezen

Oninbare facturen en dubieuze debiteuren, elke ondernemer heeft of krijgt ermee te maken. Vervelend, maar niet altijd te voorkomen. Uiteraard check je voor je met een klant in zee gaat de kredietwaardigheid van een toekomstige klant en heb je je debiteurenbeheer op orde om te voorkomen dat er niet betaald wordt. Daarmee vang je al heel wat risico af. Maar wat als blijkt dat een bedrijf zijn betalingsverplichting toch niet nakomt?

Gepubliceerd op 17/01/2023

Debiteurenbeheer arbeidsmarkt

Uitbesteden debiteurenbeheer is oplossing voor krapte op de arbeidsmarkt

Planningen die moeilijk rond te breien zijn, te weinig personeel voor te veel werk, nieuwe vacatures blijven onvervuld openstaan. Herkenbaar? Het is voor veel bedrijven ontzettend moeilijk om goed personeel te vinden én te behouden. Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben steeds meer bedrijven te maken met een personeelstekort. Aan het begin van het derde kwartaal van 2022 gaf 38 procent van de bedrijven aan dat een tekort aan arbeidskrachten de belangrijkste belemmering voor de productie of activiteiten vormde. Even ter vergelijking: begin vorig jaar was dat nog 10 procent. 

Gepubliceerd op 06/09/2022

debiteurenbeheer

Toename aantal faillissementen maakt debiteurenbeheer nog belangrijker

Het leveren op rekening of krediet binnen de b2b-markt is heel normaal. Voor veel afnemers wordt leverancierskrediet steeds belangrijker en is het een belangrijke levensader. Maar het brengt ook de nodige risico’s met zich mee. Zeker als het economisch wat minder gaat, bedrijven minder kredietwaardig zijn of zelfs failliet gaan. In dit artikel leest u wat de verschillen zijn tussen het outsourcen of het zelf uitvoeren van debiteurenbeheer. Daarbij geven wij tips waaraan een goed debiteurenbeheer moet voldoen.

Gepubliceerd op 21/04/2022

risicoanalyse tool

Beoordeel de kredietwaardigheid van uw afnemers met een risicoanalyse tool

Een van de belangrijkste waarden van uw onderneming is de kwaliteit van uw klantenportefeuille. De ervaring leert dat goed inzicht in uw huidige handels- en kredietrisico’s van grote toegevoegde waarde is voor het beschermen van uw toekomstige cashflow. In dit artikel geven wij inzicht in drie risicoanalyse tools van Xolv. Tools die wij inzetten om de kredietwaardigheid van bedrijven te beoordelen.

Gepubliceerd op 23/03/2022