Wat onze
klanten vinden

retail

Oliver Gerstberger

Director of Corporate Funding

‘Xolv is de lead broker voor alle landen waar we actief zijn’

Oliver Gerstberger is Director of Corporate Funding voor de Selecta Group in Switzerland, een internationale leverancier van OCS (Office Coffee Services). Denk aan koffieautomaten, koffiebonen en onderhoudscontracten voor kantoren, werkplaatsen, de retail, horeca, zorginstellingen en tal van publieke ruimtes zoals trein-, bus- en metrostations. Oliver is bij Selecta verantwoordelijk voor een breed scala aan financiële zaken, waaronder het managen van de kredietverzekeringen en factoringcontracten. 

Lead broker

In 2017 heeft Selecta koffiegroothandel Pelican Rouge overgenomen. Oliver: “Xolv was de broker voor kredietverzekeringen. Toen de verzekerings- en factoringcontracten voor beide bedrijven gecombineerd moesten worden, hebben we Xolv benaderd om dat proces te begeleiden en de tenders te managen. In de loop der jaren is die samenwerking geïntensiveerd. Inmiddels is Xolv onze lead broker bij het opzetten van kredietverzekeringen en factoringprogramma’s in alle landen waar we opereren en adviseren ze ons bij tal van andere financiële vraagstukken.”

Keystone Trade Credit

Voor de buitenlandse activiteiten kan Xolv putten uit de expertise en het wereldwijde netwerk van partner Keystone Trade Credit. “Xolv is echter altijd ons eerste aanspreekpunt als er issues, vragen of problemen zijn. Zij kijken of en zo ja, welke van hun internationale partners erbij betrokken moeten worden voor het realiseren van de gewenste resultaten en oplossingen. In die zin is Xolv ook onze sparringpartner om nieuwe ideeën en zakelijke kansen te verkennen. De partners van Xolv zijn zelf ook ondernemers, dus hebben ze daar een goede, zakelijke kijk op,” aldus Oliver.”

 ‘Ze zijn flexibel en snel, héél snel zelfs’

Corornacrisis

Op de vraag wat Oliver het meest waardeert aan Xolv, hoeft hij niet lang na te denken: “Ze zijn flexibel en komen snel met oplossingen. Zo hebben ze ons ook heel goed geholpen toen in 2020 ons businessmodel geraakt werd door de coronacrisis. Want ga maar na, als iedereen thuis werkt staan de koffieautomaten op al die kantoren en in de bedrijfsruimten niks te doen. Hetzelfde geldt voor de koffieautomaten op treinperrons, in metro-, bus- en treinstations, winkelcentra, ziekenhuizen en noem maar op. Veel debiteuren zaten zonder omzet. Xolv heeft toen een goed compromis uitonderhandeld tussen ons, de kredietverzekeraar en factoringmaatschappij.”

AH to go micro markets

“Selecta is altijd bezig met het ontwikkelen van nieuwe koffieconcepten,” legt Oliver uit. “Goed eten en goede koffie op het werk vinden werknemers steeds belangrijker en wordt hoog gewaardeerd, het is the next big thing. Selecta biedt nu in samenwerking met Ahold, hun klanten en medewerkers kwaliteitskoffie onder de merknaam ‘AH to go’. Sinds de COVID-crisis zijn medewerkers minder vaak en op andere tijdstippen op kantoor. Tegelijkertijd is er een toenemende behoefte aan een gezellige ontmoetingsplek met gevarieerd, gezond en vers eten en drinken. Daarom hebben we de handen ineen geslagen met Albert Heijn: met ‘AH to go 24/7 op het werk’ bieden we bedrijven de mogelijkheid om voor hun medewerkers een onbemande  en aantrekkelijke selfservice foodmarkt op te zetten. Deze innovatieve ‘grab-and-go’-oplossing is perfect voor organisaties met 60 of meer medewerkers en bezoekers. Dergelijke micro markets concepten bieden een unieke toegevoegde waarde aan onze klanten en hun medewerkers. Dat zorgt voor aanzienlijk meer omzet waarvoor uiteraard een kredietverzekering nodig is.”

Hechte band tussen Selecta en Xolv

Gedurende de afgelopen jaren is de samenwerking met Xolv steeds hechter geworden. “De strikt zakelijke relatie in het begin is in de loop van de tijd geëvolueerd tot een persoonlijke, min of meer vriendschappelijke relatie. Zonder overigens dat dit ten koste gaat van het professionele karakter van de samenwerking. Het gaat uiteindelijk altijd om het resultaat. Om oplossingen die passen bij onze manier van zakendoen,” stelt Oliver.

Dirk Vinken

algemeen directeur FGHS

‘Met Xolv bieden we onze leden meer mogelijkheden’

FGHS is de overkoepelende brancheorganisatie van sportleveranciers en telt ongeveer 120 leden. Die zijn samen goed voor het leeuwendeel van de jaarlijkse omzet in de Nederlandse sportbranche, die tussen de 1,5 en 2 miljard Euro aan consumentenbestedingen bedraagt. Naast nationale- en internationale belangenbehartiging bij retail- en sportorganisaties,  overheidsinstanties en elke organisatie of instantie die zich bezig houdt met sportartikelen, biedt FGHS haar leden een breed dienstenpakket aan. Denk aan bedrijfseconomisch en juridisch advies, logistieke diensten en financiële diensten zoals kredietverzekeringen en werkkapitaaloplossingen. Met name wat dit laatste betreft kunnen de leden een beroep doen op de expertise van Xolv.

Gezamenlijke actie

Directeur Dirk Vinken vindt het aanbieden van een goede broker voor kredietverzekeringen een essentiële verrijking van de praktische hulp die FGHS aan de leden biedt. “Ik ken Paul van Uden van Xolv al een lange tijd persoonlijk en heb vertrouwen in zijn kwaliteiten en de collega’s waarmee hij werkt, dus dan is de keus eenvoudig. Al sinds de start van Xolv werken we met ze samen.”

Op de vraag of de leden vaak de hulp inroepen van Xolv, antwoord Dirk bevestigend: “Een tijdje geleden hebben we met Xolv een gezamenlijke actie uitgerold onder de leden en daar hebben ruim 50 leden positief op gereageerd. Niet vreemd natuurlijk als je kijkt naar de enorme impact die de Coronacrisis heeft gehad – en nog heeft – in de sportindustrie. Dan kijken onze leden logischerwijs hoe ze zich beter kunnen indekken tegen financiële risico’s en hoe ze hun werkkapitaal kunnen vergroten.”

Miljardenbusiness

FGHS bestaat al sinds 1950 en Dirk is sinds 1995 erbij betrokken. Dirk: “Sinds begin jaren 90 is sport geen bijzaak meer maar big business. Een miljardenindustrie waarin sportmerken als bijvoorbeeld Nike, Adidas, Puma, Under Armour en Asics zijn uitgegroeid tot wereldmerken. Dus als je de belangen van die sportindustrie goed wil behartigen in alle (inter)nationale organisaties dan is dat echt een dagtaak. Je moet dat serieus aanpakken.  Ik zeg altijd: ik heb een wereldbaan. Want sport spreekt iedereen aan, heeft een geweldige ‘feel good’ factor. Het is een positieve, jonge en energieke branche die altijd in beweging is. Daar krijg ik zelf ook energie van.”

Expertise inhuren

Met een klein team is FGHS als organisatie beslist lean & mean te noemen. Dirk: ”Je hoeft immers niet zelf alle kennis, kunde en specialisten in huis te hebben, maar je moet wel weten waar je die kunt vinden. Expertise voor praktische diensten huren we daarom in, zoals voor de logistieke ondersteuning en het bedrijfseconomisch en juridisch advies. Dat moeten uiteraard wel zeer capabele partners zijn, zoals Xolv, waar we als FGHS met een gerust hart onze naam aan kunnen verbinden. Onze leden zijn zeer kritisch in dat opzicht. En terecht.”

‘Je doet geen zaken met bedrijven, maar met mensen’

Dirk prijst de hoge mate van betrokkenheid van Xolv en illustreert dat aan de hand van een voorbeeld. “Vanaf maart 2020 toen Corona echt toesloeg hadden we elke maand overleg met onze leden. Vaak was Xolv daarbij present. Niet om iets te verkopen, maar om te adviseren, zaken toe te lichten, inzichten te delen en vragen te beantwoorden van onze leden. Ze kennen de markt, de sportindustrie en weten als geen ander complexe thema’s als kredietverzekeringen, factoring en werkkapitaalvergroting helder uit te leggen. Daardoor konden onze leden snel schakelen en handelen. Kijk, dat is meedenken en investeren in de onderlinge samenwerking,” aldus Dirk.