De belangrijkste bezwaren die wij horen zijn;
- Te duur
- Administratieve rompslomp
- Ingewikkelde spelregels
- ‘Ik lever alleen aan triple A klanten’
- ‘Ik ken mijn klanten al jaar en dag’
Te duur
Wanneer hoort u nou dat een voorstel ‘goedkoop is? Niet vaak. We kunnen dus wel stellen dat ‘te duur’ een relatief begrip is. Vaak kijken organisaties naar hun debiteurenverliezen uit voorgaande jaren, maar een kredietverzekering kijkt juist naar de toekomst. Want kunt u garanderen dat het bedrag van die verliezen uit het vorige jaar hetzelfde is als het jaar daarna? Waarschijnlijk niet.
Xolv maakt inzichtelijk wat u terugkrijgt voor deze ‘investering’. Wij brengen alle voordelen voor u in kaart, waarvan het ontvangen van een schade-uitkering er één van is.
Administratieve rompslomp
U bent misschien bang dat een verzekering veel extra werk met zich meebrengt, maar dit valt reuze mee. De belangrijkste zaken waar u op moet letten bij het afsluiten van een kredietverzekering zijn de kredietlimiet en tijdslimiet. We zetten alle punten voor u op een rijtje:
- Kredietlimiet aanvragen: dit kunt u heel snel doen via de online verbinding van de verzekeraar.
- Tijdslimiet: de datum tot wanneer u kunt blijven doorleveren na de vervaldatum van de factuur (meestal 60 dagen).
- Facturen bewaken: kunt u ook al doen zonder verzekering.
- Incasso-overdracht: binnen een vooraf afgesproken termijn.
- Premie betalen: door middel van voorschotnota’s (per maand of kwartaal).
- Verder moet u 1 of 2 keer per jaar uw verzekerbare omzet opgeven.
Ingewikkelde spelregels
De spelregels die een kredietverzekeraar hanteert zijn in feite dezelfde spelregels als die van een ‘goed koopman’:
- U bepaalt een limiet voordat u gaat leveren.
- U hanteert een leveringsstop voor nieuwe leveranties/orders wanneer de meest oude openstaande factuur XX dagen (meestal 60 dagen) na vervaldatum nog niet is betaald.
- U zorgt voor een adequaat debiteurenbeheer en draagt op tijd incasso’s over.
‘Ik lever alleen aan triple-A debiteuren’
U kunt zich afvragen of goudgerande debiteuren wel bestaan. Na de geweldige steunpakketten in verband met COVID-19 verwachten we dat de overheid zich steeds verder terugtrekt als grote financier.
Vaak komt een ‘goudgerande debiteur’ niet overeen met de credit rating van een (objectieve) kredietverzekeraar. Met andere woorden: afnemers die al jaren bekend zijn bij u als leverancier en u trouw hebben betaald, zult u al snel aanmerken als ‘goudgerand’. Een kredietverzekeraar kijkt juist naar meerdere facetten.
Overigens is het uitsluiten van goudgerande debiteuren bespreekbaar. Daarbij kunt u denken aan de Nederlandse banken, Shell, Unilever en dergelijke grote concerns. Het moet in zo’n geval wel gaan om een win-win-situatie voor beide partijen: de verzekerbare omzet moet na uitsluiting voor de verzekeraar wel interessant zijn. Overigens zal een uitsluiting altijd een premieverhogend effect hebben. Immers, u pleegt selectie tegen de verzekeraar. Het absolute premiebedrag zal echter minder zijn aangezien u dan alleen premie betaalt over de verzekerbare omzet.
‘Ik ken mijn debiteuren al jaar en dag’
Dat is vaak prettig zaken doen. U heeft al een band opgebouwd en ervaring opgedaan. En misschien is er ook sprake van een goed persoonlijk contact. Maar wat voor garantie geeft dit voor de toekomst? Zal uw debiteur u, de leverancier, als eerste op de hoogte brengen van zijn financiële malheur? Slecht nieuws vertellen aan een bekende is over het algemeen een stuk moeilijker dan een vreemde op de hoogte stellen van de slechte financiële situatie. En kent de prospect ook de afnemers van zijn klant?
Meer weten?
Wilt u onbezorgd zakendoen en eigen betalingsproblemen voorkomen? Xolv is allround op het gebied van kredietverzekeringen. Neem contact op met onze specialisten en wij zorgen ervoor dat uw onderneming optimaal verzekerd en gefinancierd is.