Een kredietverzekering zonder dekking? Hoe dan? 

Gepubliceerd op 08/05/2023

Het is een uitdaging om een goede balans te vinden tussen het accepteren van nieuwe klanten en het beperken van de financiële risico’s. Nieuwe klanten zijn natuurlijk essentieel voor de groei van je bedrijf. Maar hoe weet je of een bedrijf betrouwbaar genoeg is om zaken mee te doen? En hoe werken je afdelingen debiteurenbeheer en sales optimaal samen? De acceptatie en bewaking van je klanten is een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering, omdat:

  • je de risico’s beperkt 
  • je minder tijd kwijt bent aan debiteurenbeheer
  • je continu inzicht hebt in het betaalgedrag van je (potentiële) klanten
  • je ziet tot welk bedrag je veilig zaken kunt doen 
  • je commerciële kansen ontdekt 

Zoek de verschillen 

Je kunt de kredietwaardigheid vast laten stellen door zowel handelsinformatiebureaus als kredietverzekeraars. Maar hoe kies je verstandig? Het belangrijkste verschil is dat een kredietverzekeraar haar portemonnee naast het rapport legt. Want als een afnemer niet betaalt of failliet gaat, zal de kredietverzekeraar een schadevergoeding moeten betalen. De informatiebureaus stellen met zorgvuldigheid de kredietwaardigheid vast, veelal via een geautomatiseerd proces, maar zitten niet in het risico. Zo hadden we recent een voorbeeld van een bedrijf in surseance waar een handelsinformatiebureau nog steeds een positief advies gaf van 1,5 miljoen euro, terwijl de kredietverzekeraars al enkele maanden ervoor de dekking hadden ingetrokken.  

Maar moet ik dan ook een polis afsluiten bij de kredietverzekeraar? 

Dat hoeft niet, het is inmiddels mogelijk om rapporten bij een kredietverzekeraar te bestellen zonder dat je een polis hebt afgesloten. Het rapport met een limiet wat je krijgt, is op precies dezelfde manier beoordeeld en opgesteld als voor verzekerde klanten. Dat noemen wij ook wel een kredietverzekering zonder dekking. 

Meer weten? Neem contact op.