Zo bestaat ook over factoring het misverstand dat de onderneming veel uit handen geeft. Je zou geen zicht en grip meer hebben op de debiteuren en het contact met klanten verdwijnt, nadat de facturen zijn overgedragen aan de factormaatschappij. Niet helemaal gek dat dat gedacht wordt, want in de jaren tachtig en negentig was dat ook deels waar. De administratie van de facturen ging meestal handmatig, zowel bij de onderneming als bij de factormaatschappij. Anno nu is het wel anders!
Geavanceerd
In de laatste twintig jaar zijn administratieve systemen steeds geavanceerder geworden en ook de mogelijkheid om systemen met elkaar te laten communiceren middels zogenoemde API’s, heeft de financiële wereld veranderd. De factormaatschappij kan beter vertrouwen op de geautomatiseerde administratie van haar cliënt en bespaart daarmee veel tijd en kosten. De onderneming zelf kan vanuit haar administratie herinneringen en aanmaningen sturen. Middels de koppeling met een gespecialiseerd creditmanagementsysteem kan dit zelfs bijna volledig geautomatiseerd plaatsvinden. Herinneringen en aanmaningen worden dan op basis van vooraf ingestelde specificaties vanuit het systeem gemaild naar de afnemers. De verantwoordelijke medewerkers krijgen een signaal wanneer welke afnemers telefonisch benaderd moeten worden. Ook is het mogelijk om het eigen creditmanagementsysteem te koppelen aan dat van de kredietverzekeraar. Hierdoor beschikt men altijd over de juiste limieten en worden achterstallige debiteuren ook volledig automatisch, tijdig, overgedragen aan de verzekeraar. Hiermee wordt voorkomen dat de dekking op een vordering vervalt.
Afnemers merken het niet eens
Door deze hoge automatiseringsgraad, die tegenwoordig ook bereikbaar is voor MKB-ondernemingen, is er voor de factormaatschappij geen noodzaak meer om het volledige debiteurenbeheer van haar cliënt over te nemen. De ondernemer factureert zelf, het ERP-systeem draagt de vordering over, de factormaatschappij maakt een dag later tot 90% van de overgedragen vorderingen (inclusief btw) over aan de onderneming en middels periodieke updates blijft de factormaatschappij op de hoogte van eventuele achterstallige vorderingen. Met deze werkwijze houdt de onderneming het volledige beheer én het contact met haar afnemers. En de afnemers? Die hoeven niet eens te merken dat er een factormaatschappij betrokken is!
Leve de vooruitgang!