Fraude

Tips om fraude te herkennen. Ondernemingen die goederen of diensten afnemen zonder te betalen. Ze bestaan nog steeds. Niemand wil slachtoffer worden van fraude. Het kost tijd, veroorzaakt veel frustratie en uw kredietverzekeraar vergoedt niet altijd de schade. Of u te maken heeft met een bonafide onderneming is niet altijd duidelijk. Bij welke signalen moeten bij u de alarmbellen gaan rinkelen?

Vormen van fraude

Er zijn twee vormen van fraude die veruit het meest voorkomen. Allereerst de fraudeur die in korte tijd veel goederen bestelt en alles laat afleveren in een gehuurde loods of algemene marktplaats. De goederen worden snel opgehaald en doorverkocht. De fraudeur verdwijnt met de noorderzon en laat een leeg bedrijf achter, zonder veel waarde. Heeft u een kredietlimiet op het bedrijf (fraudeur) verkregen, dan krijgt u de schade doorgaans vergoed van de kredietverzekeraar.

Daarnaast is er de fraudeur die pretendeert werknemer te zijn van een bestaand en betrouwbaar bedrijf. Hij bestelt de goederen bij u en geeft opdracht deze op een specifiek adres af te leveren. Hij haalt de goederen daar snel weg. Het bedrijf waar hij zogenaamd werkt, heeft niets besteld of ontvangen, maar krijgt wel de facturen toegestuurd. Heeft u een kredietlimiet op het bedrijf (fraudeur) verkregen, dan krijgt u de schade in principe niet vergoed van de kredietverzekeraar. U bent er namelijk zelf verantwoordelijk voor, met wie u zaken doet.

Zo herkent u fraude

1. Luister naar anderen
De beste tips komen van leveranciers. Zij hebben vaak het fingerspitzengef├╝hl dat een debiteur slechte bedoelingen heeft.

2. Wees alert op verdacht gedrag
U kunt te maken hebben met een fraudeur als iemand niet of niet goed onderhandelt over de prijs, niet beschikt over de juiste faciliteiten (denk aan koelinstallaties) of totaal onbekend is met de branche. Wees ook alert bij verschillende mobiele nummers, een gmail of hotmail account, vreemd briefpapier of afleveradressen die afwijken van het hoofdadres.

3. Check, check, dubbelcheck
Bezoek de website en controleer de grammatica en spelling van de correspondentie: het moet in lijn zijn met wat u mag verwachten van een professionele organisatie. Check het afleveradres in Google Street View, of het een logisch afleveradres is. Instrueer ook uw chauffeurs goederen alleen te lossen op de afgesproken bestemming en dat verdachte situaties direct gemeld moeten worden. Of een btw-nummer nog geldig is kunt u zien op http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/.

4. Informeer XOLV
Heeft u enige twijfel over de moraliteit van een debiteur, neem contact met ons op. Door onze jarenlange ervaring herkennen wij afwijkend gedrag vaak al in een vroeg stadium. Bovendien kunnen wij meerdere informatiebronnen raadplegen om te beoordelen of de onderneming met wie u zaken wilt doen te kwader trouw is.

Meer weten? Neem contact op.