Kant-en-klare pakketten
Amari is een wereldwijde speler in aluminium en roestvrij staal, actief in handel, bewerking en productie. In Nederland en België hebben ze momenteel acht vestigingen, ondersteund door een centrale holding in Breda. “Die hebben we zo’n 13 jaar geleden opgezet om IT en financiële processen te centraliseren,” vertelt Jan Wiebe. “Zo kunnen de lokale bedrijven zich volledig richten op commercie en logistiek.”
De producten van Amari zijn verrassend alledaags én hoogwaardig tegelijk: van aluminiumprofielen in bouwmarkten tot kant-en-klare pakketten voor superjachten en onderdelen voor ASML-leveranciers. Ook in de gevelbouw en transportsector is Amari sterk vertegenwoordigd. “Zie je een trailer of aanhanger rijden? Grote kans dat die gebouwd is met materialen van ons,” vertelt Jan Wiebe.
Ontwikkelingen in de staal- en aluminiumsector
“De metaalmarkt, met name aluminium en roestvrij staal, laat al enige tijd weinig schommelingen zien in prijs of beschikbaarheid. Tegelijkertijd is er veel beweging op het gebied van handelsbeleid. Zowel Europa als de VS proberen hun eigen industrie te beschermen tegen goedkope import, vooral uit Azië. Denk aan de staatsgesubsidieerde Chinese importen waar nu ook de Amerikaanse regering opnieuw maatregelen tegen neemt. Europa doet dit eigenlijk al langer, vooral richting China,” vertelt Jan Wiebe.
“Voor ons bedrijf hebben de Amerikaanse importtarieven weinig directe invloed, omdat we nauwelijks aan de VS leveren. Daarnaast hebben we ons de afgelopen tien jaar bewust gericht op nichemarkten, buiten de standaard massaproductie met lage marges. Door onze servicegraad te verhogen en diverse voorbewerkingen aan het metaal aan te bieden, leveren we toegevoegde waarde aan onze klanten. Op deze wijze kunnen we ons focussen op een betere relatie met de voor ons belangrijke afnemers en zijn we minder kwetsbaar in economisch moeilijkere tijden.
Wat wél merkbaar is, is de economische onzekerheid. De markt wordt beïnvloed door geopolitieke spanningen en economische verzwakking, vooral in Duitsland. Duitsland kent een veel grotere maakindustrie dan Nederland, met de auto-industrie als belangrijkste pijler. Die sector staat onder druk door elektrificatie, Aziatische concurrentie en Amerikaanse importtarieven. En als het daar slecht gaat, voelen we dat in Nederland ook. Minder productie in Duitsland betekent namelijk ook minder transport. Bedrijven stellen investeringen uit, rijden langer door met oude vrachtwagens en kiezen vaker voor reparatie. Problemen in de industrie werken zo door in de hele keten.
Daarnaast verschuift de focus van veel bedrijven, inclusief wijzelf, naar leveranciers binnen Europa. Dat biedt leveringszekerheid en voorkomt heffingen zoals CBAM, die CO₂-uitstoot beprijzen. Zo’n 80% van onze afnemers zit in Nederland, België, Duitsland of Frankrijk,” licht Jan Wiebe toe. “Deze verschuiving vergroot echter de druk op de Europese markt, wat op termijn prijsstijgingen kan veroorzaken. Toch is er, ondanks deze ontwikkelingen, voor onze business tot nu toe weinig veranderd in beschikbaarheid of prijs van metaal.”
Kredietverzekering als hulpmiddel en vangnet
“We hebben een groot netwerk van duizenden klanten. Door onze kredieten te verzekeren, kunnen wij ons richten op de juiste klanten. Daarom hebben we die verzekering via Xolv geregeld. Bij nieuwe of twijfelachtige klanten is het een waardevol hulpmiddel. Als een klant volgens de verzekeraar niet kredietwaardig is voor €10.000, is dat een signaal om goed na te denken. Dan is het soms beter om je op andere klanten te richten.
Xolv ondersteunt ons al jaren goed, vooral bij complexe dossiers. Ze geven snel en duidelijk inzicht, en als het toch misgaat, zijn we gedekt. De relatie is altijd sterk geweest. Als we ze nodig hebben, staan ze voor ons klaar. Dus we zijn dik tevreden.”