Het principe van de kredietverzekering
Het principe van een kredietverzekering is duidelijk: het dekt het non-betalingsrisico af als uw klanten (debiteuren) uw facturen niet meer kunnen betalen als gevolg van faillissement of bij een vermoedelijke insolventie. Traditiegetrouw vraagt u een limiet aan bij uw kredietverzekeraar om er zo snel achter te komen of uw debiteur kredietwaardig is.
Dat geeft een prettig gevoel; enerzijds zegt het iets over de financiële situatie van uw klant en anderzijds weet u dat uw facturen gedekt zijn. Is de gevraagde limiet te laag of wordt deze geheel niet gehonoreerd? Dan staan de specialisten van Xolv u graag terzijde om met verzekeraars in overleg te gaan over een (hogere) dekking. Helder verhaal, toch?
Geen dekking op uw bedrijf
Maar wat als we de situatie eens omdraaien? Stel: uw trouwe leverancier – in binnen- of buitenland – vertelt u, zomaar uit het niets, dat u niet meer goed bent voor uw geld. Hij heeft een kredietverzekering en zijn limiet op uw bedrijf is verlaagd. Of nog erger: die limiet is ingetrokken. En dat terwijl u altijd keurig op tijd betaalt…
U bent sterk afhankelijk van de goederen van deze belangrijke leverancier. Maar zonder (voldoende) limiet op uw onderneming kan de leverancier maar één ding doen: u verzoeken om een vooruitbetaling te doen. En dat gaat ten koste van uw werkkapitaal, en daarmee van de vrijheid en bewegingsruimte die u als ondernemer graag wilt hebben. Bovendien zorgt het in deze coronacrisis voor nog meer onzekerheid.
‘Wat nu?!’
‘Hè, hoezo krijgt mijn leverancier geen dekking op mijn bedrijf?’, is ongetwijfeld uw eerste reactie als bovenstaande hypothetisch scenario werkelijkheid wordt. De kans dat dit gebeurt, groeit overigens met elke dag dat de maatregelen rondom het coronavirus gelden. Uw tweede reactie zal zijn: ‘Wat nu?!’ We hebben goed nieuws voor u: Xolv kan u helpen bij het verkrijgen van dekking op uw eigen bedrijf.
Er is allereerst iets wat u zelf kunt doen. Wanneer een leverancier aangeeft dat hij op uw onderneming geen of onvoldoende dekking krijgt, vraag de leverancier dan om een kopie van de limietbeslissing waaruit dit blijkt. Deel deze informatie vervolgens met ons. Onze Xolv Risk-analist gaat dan met de desbetreffende kredietverzekeraar (waar uw leverancier verzekerd is) in overleg over de reden van het besluit en wat ervoor nodig is om wél tot (gedeeltelijk) herstel van dekking te komen. Wanneer verzekeraars uit de eerste hand door u als debiteur geïnformeerd worden, blijkt er vaak toch meer mogelijk dan aanvankelijk gedacht.
Krijgt u dus – onverhoopt! – het verzoek van een nieuwe of bestaande leverancier om vooruit te betalen, dan loont het de moeite om Xolv te raadplegen. Zeker in deze tijd van de coronacrisis, waarin de financiële situatie met de dag (of soms zelfs met het uur) kan veranderen. Neem hiervoor contact op met uw Accountmanager of rechtstreeks met onze Xolv Risk-collega Coen Blazer. We helpen u graag bij het zoeken naar een passende oplossing!