’Het is één groot bloedbad’
Door de paniek die uitbrak aan het begin van de coronapandemie probeerden veel bedrijven daar direct een voorschot op te nemen. Zo cancelden grote modebedrijven als H&M en Zara en masse de orders voor het winterseizoen en lieten ze de Aziatische producenten met de onverkochte voorraden zitten. ‘Het is één groot bloedbad.’ Zo omschreef Sanjeev Bahl, eigenaar van een denimfabriek in Vietnam, de situatie in april vorig jaar. In het kielzog van deze ontwikkelingen besloten de grote zeevrachtbedrijven schepen uit de vaart te nemen en het aantal routes te beperken.
Stijgende vraag aan producten
Wat weinigen toen doorhadden was dat weliswaar duizenden winkels voor langere tijd hun deuren moesten sluiten, maar dat de consument het roer razendsnel omgooide en al haar behoeftes online ging doen. In Nederland profiteerden bedrijven als Coolblue, Wehkamp en Bol.com hiervan. Doordat wereldwijd de overheden met grootschalige steunmaatregelen kwamen, kon de wereldeconomie ook snel weer uit de eerste coronacrisis komen. De vraag steeg sneller dan verwacht terwijl de producenten hun capaciteit juist hadden afgeschaald. Het meest bekende voorbeeld is wel de chipmarkt. Op dit moment is er vrijwel geen laptop meer te krijgen en ook de automobielindustrie kan door het tekort aan chips niet aan de vraag voldoen.
Het bullwhip effect
Door het plots wegvallen van de vraag en het vrij snel daarna weer erg snel aantrekken van diezelfde vraag ontstonden er in de wereldwijde logistieke ketens enorme opstoppingen. Dit is enigszins te vergelijken met wat er op de snelweg gebeurt door het vertragen en vervolgens weer optrekken door een deel van de weggebruikers. Iets dat we in de supply chain het ‘bullwhip effect’ noemen. Hierdoor duurt het weken, zo niet maanden langer om producten van het Verre Oosten naar Europa te halen. Hierdoor zijn de kosten van het containervervoer met vele honderden procenten gestegen. Dat de prijzen na anderhalf jaar nog steeds niet substantieel gedaald zijn, zal overigens ook te maken hebben met het feit dat de containermarkt bestaat uit maar 3 allianties waarvoor de normale kartelregels niet gelden.
Toename behoefte werkkapitaal
Door de congestie in de logistieke keten missen Europese handelsbedrijven omzet. Het traject tussen het sluiten van een order en het factureren duurt langer, met gevolg dat de behoefte aan werkkapitaal toeneemt. Dit komt omdat de behoefte aan voorfinanciering langer duurt en daarmee ook groter wordt.
Wat kunt u doen?
Als ondernemer is het zaak hierop te anticiperen door bijvoorbeeld de orders eerder in te geven, afspraken te maken met de afnemers en tijdig het gesprek aan te gaan. Zo kunt u de gestegen kosten van het vervoer én de producten zelf doorbelasten in de vorm van prijsverhogingen. Voor de financiering van deze supply chain is het, zeker nu, verstandig om te onderzoeken in hoeverre u de werkkapitaalbehoefte extra kunt invullen met bijvoorbeeld inkoop- en/of voorraadfinanciering.
Meer informatie?
Wilt u beschikken over voldoende werkkapitaal? Wacht niet te lang, maar maak nu een vrijblijvende afspraak om te mogelijkheden te onderzoeken.