Pas op! Zo proberen fraudeurs u (met succes) te slim af te zijn…

Gepubliceerd op 16/10/2019

Zaken doen met een oplichter. Dat overkomt mij niet, denkt u? Nou, dat dachten veel collega-ondernemers ook. Toch trappen er steeds meer in de val van fraudeurs, die steeds geraffineerder te werk gaan. Onze samenwerkingspartner Coface zag als gevolg van fraude in de eerste twee kwartalen van 2019 namelijk niet voor niets het aantal schademeldingen stijgen. In deze blog leggen we meer uit over de werkwijze van fraudeurs én geven we tips om te voorkomen dat u wordt opgelicht.

Valkuil 1: bestaand bedrijf, afwijkend afleveradres

Verzekeraar Coface constateert dat fraudeurs een favoriete manier hebben om u op te lichten. Die veel voorkomende werkwijze zit als volgt in elkaar:

  • Oplichters gebruiken logo en adresgegevens van een bestaand en (doorgaans financieel gezond) bedrijf;
  • Op naam van dit bedrijf bestellen ze goederen bij (voor dat bedrijf) bekende leveranciers;
  • Voor het afleveren van de goederen gebruiken ze een afwijkend afleveradres;
  • Op het laatste moment wordt dat afleveradres gewijzigd (vaak pas als de chauffeur al onderweg is).

Het gevolg is even vervelend als logisch. De factuur gaat naar het als dekmantel gebruikte bedrijf, die deze bestelling niet kent en dus ook niet zal willen betalen. En daardoor zit de leverancier met een probleem, want de onbetaalde factuur zal bij een schademelding worden gezien als een betwisting, waardoor een kredietverzekeraar waarschijnlijk geen schade-uitkering kan doen. Als leverancier kunt u dus fluiten naar uw geld. Want ja, u bent zelf verantwoordelijk voor met wie u zaken doet…

Valkuil 2: snel (en veel) bestellen, snel weg

Een andere veelgebruikte oplichterstruc is de volgende:

  • De fraudeur bestelt in korte tijd veel goederen;
  • Diegene laat alles afleveren in bijvoorbeeld een gehuurde loods of een algemene marktplaats;
  • De goederen worden snel opgehaald en doorverkocht;
  • De fraudeur verdwijnt als een dief in de nacht en laat een leeg bedrijf achter, zonder waarde.

Ook dit is vervelend, maar er is één verschil met de andere manier van oplichten. Heeft u in dit geval een kredietlimiet op het bedrijf (fraudeur) verkregen, dan krijgt u de schade doorgaans wél vergoed van de kredietverzekeraar.

3 gouden tips om fraude te voorkomen

Het liefst wilt u natuurlijk ver weg blijven van bovenstaande praktijken. Heel ver weg. Daarom geven we u drie belangrijke tips, die hopelijk voorkomen dat u in de val trapt van fraudeurs.

1.Wees alert op verdacht gedrag

Onderhandelt iemand niet of niet goed over de prijs? Beschikt diegene niet over de juiste faciliteiten (bijvoorbeeld koelinstallaties)? Is iemand duidelijk onbekend met de branche? Of heeft u contact met een persoon met wie u niet eerder contact heeft gehad? Dan moeten uw alarmbellen af gaan!

2. Dubbelcheck ALLES

Is uw gezonde achterdocht gewekt? Check dan alles wat u kunt checken. De volgende zaken wijzen erop dat u mogelijk met een fraudeur te maken heeft: verschillende mobiele nummers, privémailadressen (denk aan Gmail, Hotmail, enz.), vreemd briefpapier, onprofessionele website met taal- en spelfouten en een afleveradres dat afwijkt van het hoofdadres. Check ook altijd het afleveradres in Google Street View, om te zien of het een logisch adres is. Instrueer bovendien uw chauffeurs goederen alleen te lossen op de afgesproken bestemming en verdachte situaties direct te melden. Of een btw-nummer nog geldig is kunt u hier zien. Alles gecheckt? Check het nógmaals, want u kunt niet voorzichtig genoeg zijn!

3. Vraag Xolv om advies

Blijft u twijfelen over de goedheid van de bedoelingen van uw debiteur? Vraag ons om advies. Door onze jarenlange ervaring herkennen wij afwijkend gedrag vaak al vroegtijdig. Bovendien kunnen wij meerdere informatiebronnen raadplegen om te beoordelen of de onderneming met wie u zaken wilt doen te goeder of te kwader trouw is.

Neemt u graag het zekere voor het onzekere? Op deze pagina leest u meer over de voordelen van Kredietverzekeringen.

Meer weten? Neem contact op.