Tien tips voor effectieve aanmaning

Gepubliceerd op 20/06/2024

Kordaat en correct aanmanen, dat is in het kort waar het effectief aanmanen van jouw niet- of laatbetalende klant op neer komt. Als je deze tips ter harte neemt, heb je kans dat het goed komt. Krijg je na het toepassen van deze tips nog geen antwoord? Dan ben je vermoedelijk niet de enige gedupeerde die op zijn geld wacht. Incasso is dan de volgende stap. 

Tip 1: Begin met een begin, midden en einde

Begin met de reden van aanmaning, voeg daarna de factuurnummers, bedragen en vervaldagen toe. Je sluit af met een aanmaning tot actie en geeft aan wat de eventuele gevolgen zijn als er niet betaald wordt.

 

Tip 2: Houd het positief en zakelijk

Laat ergernis achterwege en houd de toon positief zakelijk.

 

Tip 3: Persoonlijk aanspreken

Je schrijft niet dat jij nog wacht op je geld. Je schrijft wel dat de ander verzaakt heeft op tijd te betalen.

 

Tip 4: Formuleer concrete data

Hoe duidelijker, hoe beter. Dus niet: betaal zo spoedig mogelijk of binnen 8 dagen. Noem de concrete datum.

 

Tip 5: Totaalbedrag vermelden

Som alle openstaande bedragen op, ook de facturen die nog niet vervallen zijn. Dat spoort de klant aan om die ook meteen te betalen.

 

Tip 6: Benoem niet om de hoeveelste aanmaning het gaat

Sommige trage betalers weten precies hoe veel aanmaningen er moeten zijn om in de juridische problemen te komen. Door het aantal aanmaningen niet te noemen, voorkom je dat je klant er een ‘spelletje’ van maakt.

 

Tip 7: Maak voordeel van nadeel

Focus op de goede zakelijke relatie en zeg dat je weer bestellingen kunt leveren zodra de betaling binnen is.

 

Tip 8: Wees creatief

Een standaardbrief komt bij slecht betalende klanten op de stapel. Zorg dat je opvalt met bijvoorbeeld een creatieve zin op de envelop: ‘Open snel en maak kans op een goede zakelijke samenwerking’.

 

Tip 9: Benoem sancties

Uit geen loze bedreigingen, benoem de sancties die je ook daadwerkelijk uit gaat voeren.

 

Tip 10:  Houd het bij 3 aanmaningen

Per aanmaning voer je de strengheid op. Eerst positief en aansporend tot dialoog. Dan kordater: je benadrukt beleefd de ernst. Hier kun je ook kosten of interesten aanzeggen. De laatste aanmaning is krachtig van toon en taal. Je volgt je algemene voorwaarden en schadebeding en interesten worden zeker benoemd.

Meer weten? Neem contact op.