Verklein de kans op non-betaling met een kredietinformatierapport

Gepubliceerd op 23/04/2019

Iedere organisatie heeft te maken met wanbetaling. Wanbetaling heeft niet alleen directe impact op de cashflow en liquiditeit, het kan organisaties zelfs in problemen brengen. Waarom u met een kredietinformatierapport de kans op non-betaling verkleint, leest u hier.

Zakelijke beslissingen worden vaak gebaseerd op beschikbare informatie. U wilt weten met wat voor een bedrijf u zaken gaat doen, hoe het er financieel voor staat en of de persoon met wie u aan tafel zit tekenbevoegd is. Hiervoor raadpleegt u jaarplannen, bedrijfspagina’s en de Kamer van Koophandel. Kredietinformatie is dankzij de digitalisering op veel grotere schaal beschikbaar. Toch blijkt in de praktijk met regelmaat dat deze informatie u niet beschermt tegen wanbetaling.

Wat biedt een kredietinformatierapport?

Een kredietinformatierapport geeft inzicht in hoe een bedrijf er financieel voor staat en in hoeverre de onderneming zijn rekeningen betaalt. Het geeft het bedrijf ook een kredietscore: voldoet zijn of haar financiële situatie aan het gewenste niveau. Belangrijke informatie, met name als het gaat om orders met grote bedragen. Het maakt dat u een zorgvuldige afweging kunt maken om wel of niet met het bedrijf zaken te doen. En door u goed te laten inlichten verkleint u de kans dat u met wanbetalingen te maken krijgt. Dat is goed voor uw onderneming én goed voor uw nachtrust.

Een kredietrapport kan ook nuttig zijn als er een gerechtelijke procedure gestart moet worden. Het geeft inzicht of de betrokken onderneming of particulier verhaal biedt, zodra de rechter het vonnis heeft uitgesproken. Ofwel, of er nog iets te halen valt als de rechter heeft beslist.

Deze uitgebreide kredietcheck bevat naast bedrijfsinformatie ook jaarcijfers, betalingsgedrag en informatie over bankrelaties, dat zich resulteert in een cijfer/score waarin de kredietwaardigheid van de organisatie wordt uitgedrukt. Daarnaast wordt aangegeven tot welk bedrag het verantwoord is om op factuur aan een klant te leveren.

Het verschil tussen een kredietlimiet van een kredietverzekeraar en een kredietinformatierapport

Het verschil tussen een kredietlimiet van een kredietverzekeraar en een kredietinformatierapport
Een kredietinformatiebureau adviseert u over de kredietlimiet. Een kredietverzekeraar wil het bedrag van de kredietlimiet ook daadwerkelijk in dekking nemen. Kredietverzekeraars ondernemen daarom meer acties om informatie over bedrijven te krijgen. De noodzaak bij bedrijven om deze informatie te verschaffen, is overigens groot. Zo krijgt men ook meer (gratis) leverancierskrediet. Op basis van recente informatie kunnen kredietverzekeraars vaak hogere limieten afgeven.

Hoewel zowel een kredietlimiet als een kredietinformatierapport zorgvuldig zijn samengesteld, kan het voorkomen dat de hoogte van de limieten afwijkend zijn. Dit komt omdat beide partijen andere richtlijnen hanteren voor het afgeven van een limiet.

Drie gratis kredietbeoordelingen
Bent u ook benieuwd naar wat een kredietinformatierapport zegt over uw klanten? Speciaal voor onze nieuwsbrieflezers bieden wij nu de mogelijkheid om geheel vrijblijvend drie gratis checks te laten uitvoeren.

Heeft u interesse? Neem dan contact met ons op via info@xolv.nl of 073 – 820 02 95. Onze specialisten staan u graag te woord.

Meer weten? Neem contact op.