Waarom zou je een tussenpersoon willen?

Gepubliceerd op 02/09/2025

Wat is de rol van een tussenpersoon, ook wel broker of intermediair genoemd, bij een kredietverzekering? Je sluit immers een contract bij een kredietverzekeraar, vraagt daar limieten aan en dient daar ook schades in. Makkelijk toch? Was het maar zo makkelijk. Een tussenpersoon maakt het verschil tussen ontevreden of tevreden zijn over de kredietverzekering. Het begint namelijk al voordat je een polis sluit.

Marktonderzoek

Op basis van de behoeften en wensen van de klant onderzoekt de intermediair de mogelijkheden voor een kredietverzekering bij alle gerenommeerde kredietverzekeraars. Bij Xolv maken we van alle offertes een offertevergelijking en maken we samen een keuze welke verzekeraar het beste past. Niet alleen de voorwaarden en de prijs zijn belangrijk, maar vooral ook dekking op afnemers. Welke kredietlimiet de verzekeraar geeft op de belangrijkste afnemers. Daar gaat het uiteindelijk om! Als marktleider kunnen wij ook goed inschatten of de kredietverzekeraar bij je onderneming past. Dat kan afhankelijk zijn van de branche, in welke landen afnemers gevestigd zijn en of je zelf meerdere vestigingen in andere landen hebt bijvoorbeeld.

Implementatie van de polis

Indien de keuze voor de kredietverzekeraar is gemaakt, ondersteunt Xolv bij het vaststellen van kredietlimieten op alle afnemers. Ook trainen wij je medewerkers die met de polis moeten werken hoe ze om moeten gaan met de polis. Daarnaast geeft Xolv periodiek webinars om (nieuwe) medewerkers te trainen. Je kunt gebruik maken van PolisManager, een programma dat gekoppeld is aan de systemen van de kredietverzekeraar en het ERP-systeem van de verzekerde, zodat alle processen en workflows geautomatiseerd zijn. Zo wordt het werken met een kredietverzekering nog gemakkelijker.

Dekking op afnemers

Op de meeste afnemers kan de gewenste kredietlimiet afgegeven worden. Waar het niet of maar gedeeltelijk kan, helpt Xolv om de dekking op afnemers te optimaliseren. Wij kunnen breed in de markt onderzoeken wat de mogelijkheden zijn, we kunnen via ons netwerk bij alle kredietverzekeraars escaleren naar de juiste personen, maar we doen ook zelf onderzoek. Onze riskanalisten kijken met je mee om problemen op te lossen. Vaak levert dit voldoende dekking op. En als het toch niet kan, leggen we goed uit waarom niet.

Betalingsproblemen met afnemers

Als er betalingsproblemen met afnemers zijn, helpen we onze klanten met het vinden van oplossingen. Dat varieert van uitstel voor een beperkte periode tot het direct laten incasseren van de vordering. Ook als bepaalde afnemers niet verzekerd zijn helpen we bij het incasseren van de vorderingen via ons uitgebreide netwerk, zowel nationaal als internationaal.

Schadeclaims

Als de vordering uiteindelijk niet betaald wordt, helpen wij bij het indienen van de schadeclaim bij de kredietverzekeraar en checken we ook of deze correct wordt afgehandeld.

Als allrounder op het gebied van debiteuren en debiteurenbeheer, is Xolv ook je partner voor:

  • Financieren van debiteurenvorderingen (factoring)
  • Incasso
  • Inrichten van debiteurenbeheerprocessen
  • Garanties
  • Kredietinformatie
  • Creditmanagementsoftware
  • Het nauwgezet bijhouden van de ontwikkelingen in de markt en het proactief inlichten van onze klanten.

Xolv maakt als tussenpersoon het verschil. We denken met je mee, kennen de uitdagingen die je als ondernemer hebt en we houden contact.  We zijn een onafhankelijke specialist en als marktleider hebben we een excellente toegang tot alle marktpartijen.

Meer weten? Neem contact op.