De zomer is helaas niet alleen het seizoen van zon en vakantie, maar ook van een opvallende toename in liquiditeitsproblemen. Meerdere factoren spelen daarbij een rol. Zo moeten bedrijven nog altijd steunmaatregelen uit de coronaperiode terugbetalen, kampen ze met stijgende grondstofprijzen en personeelstekorten, en zorgt de hoge inflatie in combinatie met stijgende rentes voor onzekerheid. Tel daarbij het dalende consumentenvertrouwen op, en het is duidelijk dat de economische druk zich juist in de warme maanden flink kan opbouwen.
Pieken
Een duidelijk teken aan de wand is de jaarlijkse piek in faillissementen in juni. De oorzaak is schrijnend eenvoudig: na de uitbetaling van het vakantiegeld én het afdragen van loonheffing daarover, blijft er vaak simpelweg te weinig geld over om andere rekeningen te betalen. Dit zorgt ervoor dat sommige bedrijven financieel kopje-onder gaan nog voordat de zomer écht begonnen is. En de verwachting is dat dit jaar het aantal faillissementen nog hoger uit zal vallen dan voorgaande jaren.
Vaste lasten lopen door
Zelfs bedrijven die deze ‘vakantiegeldaanslag’ overleven, zijn er nog niet. Want na het uitbetalen komt het uitgeven. Terwijl veel werknemers genieten van hun welverdiende vakantie, zien ondernemers de omzet teruglopen. Soms fors, zeker in sectoren met zomersluitingen of bouwvakperiodes. Maar de vaste lasten lopen intussen natuurlijk gewoon door. Ook in september en oktober leidt dit regelmatig tot extra druk op de liquiditeit, zelfs bij bedrijven die hier rekening mee hadden gehouden.
Risico voor jou
Daarom is het belangrijk om ook stil te staan bij de risico’s aan de kant van je klanten. De kans dat één van je afnemers in de komende maanden niet in staat is om op tijd te betalen, is reëel. Gelukkig kun je je daartegen wapenen. Zorg allereerst dat gemaakte afspraken altijd zwart-op-wit staan. Dat klinkt als een open deur, maar we zien nog te vaak dat dit misgaat, met alle gevolgen van dien. Heb je een kredietverzekering? Let dan goed op de termijnen voor het starten van een incassotraject. Verwacht je vertraging in betaling? Neem dan vooraf contact op met je verzekeraar om uitstel aan te vragen. Doe je dit niet op tijd, dan kan een schadeclaim zomaar worden afgewezen. In sommige gevallen kun je een kleine vertraging accepteren zonder overleg, zolang je binnen de gestelde termijn blijft. Wordt deze termijn overschreden, dan moet je dit voorleggen aan je kredietverzekeraar, die beoordeelt of doorlevering nog verzekerd is. Krijg je een verzoek van je klant om een langere betalingsregeling, schakel ons dan direct in. Wij onderzoeken de kredietwaardigheid van je afnemer en stemmen samen met de verzekeraar af of uitstel mogelijk is en of de vordering verzekerd blijft.
De zomer is een tijd om bij te tanken, maar ook om alert te blijven. Heb je vragen over betalingsrisico’s, kredietverzekeringen of wil je advies bij een specifieke betalingsregeling? Onze specialisten staan klaar om je te helpen.