7 mogelijkheden van goed werkende credit management software

Met credit management software maakt u het betaalgedrag van uw klanten inzichtelijk. Hierdoor kunt u op voorhand keuzes maken, gerichte acties ondernemen en risico’s beperken. Het helpt u bij uw klantselectie, het opvolgen van facturen en het maken van rapportages. Met deze software is het eenvoudig om een gerichte aanpak per klantsegment in te stellen en kunt u het hele proces van order tot cash automatiseren. In dit artikel bespreken wij de 7 mogelijkheden van een goed werkend credit management software pakket.

1. Selectie van debiteuren

De betalingservaringen met uw bestaande klanten zijn direct inzichtelijk waardoor keuzes om wel of niet te leveren direct te maken zijn. Nieuwe klanten kunt u screenen door middel van koppelingen met dataleveranciers en/of kredietverzekeraars.

2. Segmentatie van klanten

U kunt de software zo instellen dat u voor ieder klanttype een specifieke benadering klaarzet. Dit richt u zelf in naar de voor u gewenste aanpak. Aan de hand van vooraf gestelde waarden krijgt de klant zijn facturen en de opvolging per segment. Een voorbeeld hiervan is een iDeal koppeling aan een sms, WhatsApp, post en e-mailsommaties. Hierdoor maakt u het de klant makkelijker om uw factuur te betalen.

3. Automatische opvolging

Nadat u de klantsegmentatie heeft ingesteld geeft het systeem een automatische opvolging aan de verzonden facturen. De workflows zijn naar uw wensen ingesteld en zorgen voor een automatisch proces. Hiermee creëert u een klantvriendelijke benadering met een persoonlijke touch.

4. Betalingen verwerken

De koppeling met uw boekhoudpakket is zo gemaakt. De software controleert de betaling met de gegevens van de factuur en verwerkt automatisch de betalingen. Daarna is uw balans weer helemaal up to date.

5. Opvolging van disputen

De credit management software zorgt ervoor dat direct duidelijk is wie de klacht oppakt én dat u de klant snel en op de juiste manier benadert.

6. Bewaken

Vaak ligt de focus op het screenen van klanten, terwijl betrouwbare klanten ook ineens in de problemen kunnen komen. Een plotselinge gebeurtenis, zoals de coronacrisis, zorgt ervoor dat de betalingspositie van de een op de andere dag verandert. Met software kunt u klanten automatisch ‘bewaken’. Verandert er iets belangrijks bij de klant? Komen ze negatief in het nieuws of verandert de financiële positie? Dan krijgt u daar direct melding van. 

7. Rapportage

De software maakt overzichtelijke rapportages zodat u altijd op de hoogte bent van het betaalgedrag van uw klanten. Of het nu gaat om openstaande facturen, aantal disputen of achterstanden per segment of per verkoper, u heeft altijd het laatste inzicht met één druk op de knop.

Conclusie

Met credit management software vergeet u nooit een actie uit te voeren. De software verstuurt automatisch aanmaningen en de acties die u handmatig moet uitvoeren komen op een overzichtelijke planning te staan.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de aanschaf van credit management software of een offerte aanvragen? Neem dan contact met de specialisten van Xolv.

Meer weten? Neem contact op.

Gepubliceerd op 15/02/2022