7 tips om betwiste vorderingen geen bron van ergernis te laten zijn

Gepubliceerd op 19/02/2019

Elke ondernemer maakt het wel eens mee. De debiteur heeft een klacht over de prijs of kwaliteit van het product of de dienst, en betaalt de factuur niet. In de praktijk vormt het vaak een bron van ergernis, mede omdat procedures hieromtrent niet goed zijn vastgelegd en het niet duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is.

Een minnelijke oplossing is in zo´n geval wenselijk. Om de relatie met uw klant te behouden en extra (procedurele) kosten te voorkomen. Maar ook om uw business te kunnen continueren. Verzekeraars schorten de dekking van de leveringen aan de betreffende debiteur immers op, tot duidelijk is wie in het gelijk wordt gesteld.

Zeven tips om ergernissen te voorkomen en tot een oplossing te komen:

  1. Hanteer algemene voorwaarden
    Zorg dat uw algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van toepassing zijn. Neem hierin duidelijk op wat de afnemer moet doen als er een geschil is en vooral ook binnen welke termijn een geschil bij de leverancier gemeld moet worden;
  2. Direct actie na vervaldag factuur
    Start direct na de vervaldag van uw factuur met strak debiteurenbeheer. Zo ontdekt u op de snelste manier of er een geschil is, zodat u deze direct kunt oplossen;
  3. Stel geschilprocedures op
    Zorg dat er binnen uw organisatie een geschilprocedure vastligt, zodat duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Zo kunt u snel en adequaat handelen;
  4. Ga in gesprek met debiteur
    Ga het gesprek aan met de debiteur en tracht het geschil in eerste instantie op minnelijke wijze op te lossen;
  5. Blijf voldoen aan polisverplichtingen
    Bent u verzekerd, blijf dan voldoen aan uw polisverplichtingen. Zelfs als een minnelijke schikking in zicht komt of als de debiteur lijkt te gaan betalen.
  6. Overweeg ‘Module betwiste vorderingen’ indien u kredietverzekerd bent
    Betwistingen komen in bepaalde branches, zoals de bouw, veel voor. Het is zonde als dan één enkele betwiste factuur van een paar duizend euro een automatische dekkingsstop veroorzaakt, terwijl de debiteur een gezond bedrijf betreft. Om de nadelige gevolgen in zo’n situatie te beperken, kunt u de ‘Module Betwiste vorderingen’ in uw polis opnemen. Een betwiste vordering zal dan niet leiden tot een dekkingsstop voor verdere transacties. U bent dan ook niet verplicht om, ten aanzien van de betwiste factuur, tot incasso over te gaan. De module is van toepassing op betwiste facturen tot een bepaald bedrag.
  7. Verzeker uw betwiste vorderingen
    Bij enkele kredietverzekeraars is het nu mogelijk om de betwiste vordering mee te verzekeren. Daarmee neemt u dus een voorschot op een positieve uitkomst van een geschil, waarop de kredietverzekeraar zal uitkeren. Mocht achteraf blijken dat u geen gelijk heeft, dan wordt dat later verrekend.

Er valt veel te winnen met het zorgvuldig omgaan met (mogelijke) betwistingen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden te blijven leveren in geval een betwisting en/of hoe u een betwisting zo min mogelijk belastend kunt laten zijn voor uw bedrijfsvoering? Neem dan contact met ons op via info@xolv.nl of 073 – 820 02 95. Onze specialisten staan u graag te woord.

Meer weten? Neem contact op.