De schoonheid van een oplossing in de Braziliaanse binnenlanden: hoe IA Group een internationaal handelsgeschil oploste

Gepubliceerd op 18/02/2025

International Advisors (IA Group) is een partner van Xolv op gebied van incasso van grote buitenlandse vorderingen. IA Group pakt zaken aan door persoonlijk contact op te nemen en zaken adequaat op te volgen.

Wat was er aan de hand?

Een leverancier van schoonheidsproducten in Zuidoost-Azië verkocht voor 75.000 USD aan goederen aan een Braziliaans bedrijf. De verzending, bestaande uit 1062 dozen, verliep probleemloos en het Braziliaanse bedrijf haalde de goederen keurig op. Maar de factuur werd niet betaald. De Aziatische fabrikant had zijn exportverkoop verzekerd. Als polishouder diende hij daarom een claim in bij de verzekeringsmaatschappij voor de onbetaalde factuur. De verzekeraar schakelde IA in om de zaak te onderzoeken. 

Hoe ging IA Group te werk?

Als eerste stap onderzocht het IA-team de situatie van de debiteur. Het Braziliaanse juridische team verzamelde informatie over de koper: telefoonnummers, kantoor- en magazijnlocaties, het zakelijke werkgebied en financiële activa. Met deze informatie nam IA telefonisch contact op met de koper. In eerste instantie wantrouwde de debiteur IA en weigerde hij mee te werken. Volgens de debiteur had IA geen autorisatie om de schuld met de Aziatische leverancier te bespreken. Na een uitleg over IA’s rol en de intentie om alle partijen te helpen bij het vinden van een buitengerechtelijke oplossing, wist IA de koper te overtuigen. Vervolgens plande IA een virtuele vergadering met de koper om de bestelling en de niet-betaling te bespreken. Al snel werd duidelijk waar het probleem lag: de koper had de goederen doorgestuurd naar een ander bedrijf (de uiteindelijke afnemer), die kwaliteitsproblemen had ondervonden bij enkele schoonheidsproducten. Als gevolg daarvan weigerde de eindafnemer de koper te betalen, waardoor de koper op zijn beurt de Aziatische leverancier niet kon betalen.

Fysieke meeting

Binnen enkele weken wist het IA-team een fysieke ontmoeting te organiseren in het binnenland van Braziliaanse São Paulo, waar het bedrijf van de eindafnemer gevestigd was. IA leidde deze bijeenkomst tussen de eigenaar van de debiteur, de Aziatische fabrikant en de eindafnemer om de goederen te inspecteren. Tijdens de inspectie bleek dat 160 van de 1062 verzonden dozen kwaliteitsproblemen hadden, zoals aangegeven door de eindafnemer. De eindafnemer erkende echter ook dat 85% van de ontvangen goederen geen problemen had en al werd verkocht en inkomsten genereerde. Na het laten uitvoeren van een onafhankelijk kwaliteitsrapport, stemde de eindafnemer, mede door IA’s bemiddeling, in met een minnelijke schikking. De leverancier en onze cliënt, de verzekeringsmaatschappij, waren bereid de koper een korting van 10.000 USD te geven vanwege de 160 beschadigde dozen en de goede samenwerking tijdens IA’s onderzoek. De eindafnemer, en vervolgens de koper, besloot de resterende goederen te betalen.

De regeling

IA’s juridische team stelde een bindende ‘schuldbevestigings- en afbetalingsregeling’ op, waarin de verleende korting en de voorwaarden voor betaling van het resterende bedrag werden vastgelegd. De overeenkomst werd volledig nageleefd en IA kon de zaak succesvol afsluiten.

De waarde van een lokale aanwezigheid, inzicht in de debiteur, het initiëren van bijeenkomsten met alle betrokken partijen, onderhandelen en effectieve communicatie kwamen allemaal samen in IA’s aanpak om deze zaak op te lossen. Het team wist deze kwestie binnen minder dan een jaar buitengerechtelijk af te handelen, waardoor kostbare juridische procedures werden vermeden.

Meer weten? Neem contact op.