Dé tip voor een snellere en betere afwikkeling van uw claims

Gepubliceerd op 21/04/2021

U herkent het vast wel: jarenlang niets geclaimd, heeft u een keer een schade, keert de verzekeraar niets uit. Wat kunt u doen om dit te voorkomen? In dit artikel geven wij u dé tip voor een snellere en betere afwikkeling van uw claims.

De polissen van kredietverzekeraars zijn vrij logisch opgebouwd. U moet beschikken over een kredietlimiet en u moet zich houden aan een tijdslimiet. Met deze 2 voorwaarden bent u al een heel eind. Voor de rest handelt u als een goed koopman en dan is feitelijk alles in orde. Om u het leven makkelijker te maken geven wij u dé tip die u helpt bij het efficiënter afhandelen van uw claims.

Kredietlimiet

Uw totale openstaand saldo op een debiteur moet passen binnen uw kredietlimiet. Mocht u ook het fabricage/contract risico hebben meeverzekerd, dan moet uw limiet toereikend zijn voor uw totale openstaand saldo plus de orders in bewerking. U kunt op meerdere manieren een limiet aanvragen:

  • Online via het systeem van een kredietverzekeraar
  • Zelfbeoordeling;
    • Blinde dekking
    • Betalingservaring
    • Kredietinformatierapport

Lees het artikel over de totstandkoming van een kredietlimiet uit onze nieuwsbrief van maart 2021.

Tijdslimiet

De verzekeraars hanteren 2 tijdslimieten:

  1. De automatische dekkingsstop voor nieuwe leveringen. Dit is meestal 60 dagen na de vervaldatum van de oudste factuur.
  2. De termijn waarop u een incasso moet overdragen. Dit kan variëren, maar vaak is dat 75 tot 90 dagen na de vervaldatum van de oudste factuur.

De genoemde krediet- en tijdslimiet zijn voor de verzekeraar de twee belangrijkste controlepunten bij de beoordeling van een claim.

De PolisManager

Wist u dat u in vrijwel ieder boekhoudpakket een kredietlimiet kunt invoeren en een ouderdomslijst kunt uitdraaien? Dit kan een arbeidsintensief project zijn wanneer u meerdere debiteuren beheert, maar hiervoor hebben wij nu de perfecte oplossing. Wij hebben de PolisManager ontwikkeld die u niet alleen veel handmatig werk uit handen neemt, maar ook voorkomt dat u schades vergeet te claimen.

Hoe werkt de PolisManager?

Door de koppeling van uw boekhoudpakket met de systemen van de verzekeraar minimaliseert u de kans op fouten en bespaart u veel tijd. Na  iedere update ontvangt u automatisch lijsten en notificaties en wisselt PolisManager deze data automatisch uit met de verzekeraar. Zo bent u altijd op tijd voor het aanvragen van een verhoging van uw kredietlimiet. Ook voorkomt u hiermee dat u tijdens achterstalligheid gaat leveren of te laat een incasso opstart.Met de PolisManager garanderen wij een snellere en betere afhandeling van uw claims.

Meer weten?

Wilt u weten hoe u de PolisManager geschikt kunt inzetten voor uw organisatie? Neem contact op met de specialisten van Xolv en wij geven u graag advies!

Meer weten? Neem contact op.