Igor Penders (Renewi): ‘Digitalisering gaat creditmanagement zeker beïnvloeden’

Hoe ziet de toekomst van creditmanagement eruit? En welke rol gaat digitalisering daarin spelen? We vroegen het aan een ervaren creditmanager van een groot bedrijf, namelijk Igor Penders, Manager Billing, Credit & Collections van Renewi.

Kun je iets meer vertellen over Renewi en jouw rol?

Igor Penders: ‘Renewi is een leidend waste-to-product bedrijf dat met ruim 8.000 medewerkers iedere dag nieuw leven geeft aan gebruikte materialen. Met ruim 200 vestigingen in negen landen en een omzet van 1,8 miljard euro, zijn we altijd dicht bij onze klanten.

‘De financiële en payrolling-activiteiten zijn ondergebracht in een Shared Service Center (SSC) gelokaliseerd in Lommel, België. In dit SSC ben ik verantwoordelijk voor de afdelingen Billing, Credit Management en Collections. Wij verzorgen hier de facturatie en het debiteurenbeheer voor vrijwel alle vestigingen.’

Welke grote uitdagingen zie je binnen creditmanagement?

‘Ontwikkelingen gaan van standaardisatie naar maatwerk en zeker in een SSC-omgeving is dat een uitdaging. Enerzijds proberen we uniform en eenduidig te werken, wat de efficiency ten goede komt. Anderzijds is juist een persoonlijke benadering wenselijk, wat het eindresultaat ten goede komt. Verder is het werken met big data sterk in ontwikkeling en de uitdaging daar is om in de enorme hoeveelheden data het zicht op het doel niet te verliezen. Goede Business Intelligence tools helpen ons daarbij. Als laatste merken wij dat onze klanten meer en meer over gaan op e-billing platformen, wat invloed heeft op factuuracceptatie, -goedkeuring en betalingstermijn. De uitdaging is om daar goede afspraken over te maken met de klant, maar uiteraard ook met onze eigen Sales-collega’s.’

Gaat digitalisering de rol van creditmanagement beïnvloeden? Welke ontwikkelingen zie je nog meer?

‘Digitalisering gaat creditmanagement zeker beïnvloeden, zoals hiervoor aangegeven. Wat ook steeds meer invloed heeft, is de verschuiving van reactief debiteurenbeheer naar proactief creditmanagement, ook al is die ontwikkeling al enige tijd geleden ingezet. Het betekent eigenlijk dat we meer en meer vooraf willen weten met wie we zaken doen (in de ruimste zin), enig risico het liefst afgedekt willen hebben en wijzigingen in de financiële positie van onze klanten snel willen weten. Met die kennis kunnen we tijdig in overleg treden met de klant, meedenken in oplossingen en zo meer bereiken dan wanneer je achter de feiten aanloopt.’

Is er over een aantal jaren nog wel behoefte aan de ‘traditionele’ creditmanager?

‘Het woord “traditioneel” impliceert dat je vasthoudt aan oude gewoontes en volgens mij is er nooit behoefte geweest aan de “traditionele” creditmanager. Ik denk wel dat er behoefte was, is en blijft aan creditmanagers die luisteren naar de markt en belanghebbenden en collega’s en hun proces daarop aansluiten. Gevolg daarvan is wel dat de functie-inhoud aan verandering onderhevig is.’

Ter afsluiting, heb je nog een goede tip voor creditmanagers?

‘Misschien een open deur, maar je bent als creditmanager zo sterk als het team om je heen. Ik luister veel naar hun feedback, ervaringen en kennis en leer daar elke dag van. Ik hoop trouwens dat er ook sprake is van enige wisselwerking.’

Wij bedanken Igor voor dit openhartige interview en hopen dat zijn visie op de wereld van creditmanagement u geïnspireerd heeft. Heeft u vragen over (de ontwikkelingen binnen) creditmanagementDaarmee kunt u altijd bij ons terecht!

Meer weten? Neem contact op.