Insolvenzanfechtung: addertje onder het groene Duitse gras

Gepubliceerd op 26/09/2019

Wat is Insolvenzanfechtung?

Dit samengestelde Duitse woord bestaat uit twee delen: insolvenz (insolventie) en anfechtung (betwisting). In het kort houdt dit in dat bij insolventie van een Duitse onderneming een Duitse curator reeds betaalde omzet van u kan terugvorderen. Dit kan tot maximaal vier jaar. Het is een regeling waarmee elke Nederlandse leverancier – dus ook uw bedrijf! – te maken kan krijgen wanneer u zaken doet met onze oosterburen.

Een absurde bepaling? Bij Xolv vinden we van wel. Maar helaas, wij kunnen de regels niet veranderen. Wat we wél kunnen doen, is u zo goed mogelijk informeren over de Insolvenzanfechtung en de manier om er mee om te gaan. Dat deden we op vrijdag 6 september dan ook, in samenwerking met onze partner CRDT, net als wij zeer ervaren als het gaat om zakendoen in Duitsland.

Tips van Duitse professionals

Dr. Rolf Leithaus, een gerenommeerde advocaat/curator van CMS Hasch Sigle, gaf op inspirerende wijze meer inzicht in Insolvenzanfechtung. Zo vertelde hij hoe bedrijven zoveel mogelijk kunnen voorkomen om aangesproken te worden door een Duitse curator, maar ook wat ondernemers kunnen doen als ze door een Duitse curator wél worden belast met Insolvenzanfechtung.

Uiteraard kwamen de manieren om je hiertegen te verzekeren aan de orde. Dit werd uitgebreid besproken door Jan Piplack van het Duitse bedrijf Isopo. Hij gaf inzicht in de verzekeringsoplossingen naast de producten die Euler Hermes, Coface en Atradius bieden. Zo verlieten de dertig aanwezigen met flink wat meer kennis de zaal dan ze hadden bij binnenkomst.

Meer weten over kansen en uitdagingen in Duitsland?

Was u niet bij deze geslaagde dag aanwezig, maar wilt u wel graag meer informatie ontvangen over de Insolvenzanfechtung? Neem dan contact met ons op via info@xolv.nl of 073-8200295. We vertellen u graag meer over deze en andere Duitse addertjes waartegen u zich kunt wapenen, maar natuurlijk ook over de enorme kansen die ondernemen bij onze oosterburen biedt!

Lees ook het artikel: HELP! De Duitse curator vordert betaalde omzet terug!

Meer weten? Neem contact op.