Juiste mensen en juiste tools

Gepubliceerd op 10/10/2023

Het proces van debiteurenbeheer begint eigenlijk al voordat je een overeenkomst aangaat met een klant. We gaan er even vanuit dat dat proces loopt, je hebt de juiste mensen op de juiste plek zitten om ervoor te zorgen dat alles tot in de puntjes geregeld is. Maar er zijn natuurlijk altijd manieren om te optimaliseren.

Waarom zou je dat doen?

Optimaal debiteurenbeheer doe je er niet zomaar even bij. Het vraagt tijdig, gedegen én consequent handelen. Dat is van cruciaal belang, we kunnen het niet genoeg benadrukken. Daarnaast is het gebruik van software ook cruciaal. We komen nog vaak tegen dat Microsoft Excel als bewakingssysteem wordt gebruikt. Helaas blijkt in de praktijk ook dat dat foutgevoelig is en de tijdslijnen niet strak genoeg bewaakt worden. Een credit management software pakket is toegesneden op het optimaliseren van debiteurenbeheer. Zeker de moeite waard om te onderzoeken dus! 

Te weinig tijd, ziekte of vakantie?

In de praktijk komt het ook voor dat de tijdslijnen niet goed bewaakt worden omdat medewerkers in de dagelijkse drukte te weinig tijd hebben. Of ze worden ziek. Of ze genieten -terecht natuurlijk- van een heerlijke vakantie. Om de continuïteit te waarborgen is uitbesteden zeker een optie. Die geld oplevert! Omdat je dan zeker weet dat met alle kennis van zaken en het gebruik van de juiste tools, je debiteurenbeheer niet alleen doorloopt, maar ook geoptimaliseerd wordt. Zo vliegen we dat bij Xolv als volgt aan: 

–       De huidige processen/tools en de debiteurenportfolio wordt grondig geanalyseerd

–       Je wensen en behoeften over de klantbenadering worden geïnventariseerd

–       Het hele proces wordt gestructureerd en geïmplementeerd 

–       Het overeengekomen debiteurenbeheer proces wordt uitgevoerd

–       Periodiek bespreken we de rapportage en de debiteurenportefeuille

–       Alles wordt periodiek geëvalueerd en waar nodig geoptimaliseerd.

Resultaten

Door optimaal debiteurenbeheer wordt de klanttevredenheid hoger. Je signaleert immers veel sneller eventuele klachten die je vervolgens op kunt lossen. Een niet-opgeloste klacht geeft een grotere kans op het niet betalen van de factuur. Door de structuur en opvolging gaat het debiteurenbeheer altijd door, ook tijdens ziekte en vakanties. Het uitbesteden van het beheer vraagt natuurlijk om een investering, maar het is nog altijd goedkoper dan zelf aan de slag gaan of een werknemer de deeltaak erbij te laten doen. Debiteurenbeheer is ook echt een vak! Door optimalisatie van je debiteurenbeheer neemt je werkkapitaal toe en verminder je de financieringslasten. Het overwegen waard!

Meer weten? Neem contact op.