Klanten in 72 landen

Gepubliceerd op 06/06/2023

Kersten BV is een Nederlandse groothandel die in meer dan 72 landen trendy woonaccessoires aan winkels verkoopt. Van prachtige meubelen tot stijlvolle dienbladen. En van badmatten tot etagères. Diederik Kersten is samen met zijn broer mede-eigenaar, ze namen het bedrijf over van hun ouders in 1995. Die het op hun beurt overnamen van Diederiks opa. Een echt familiebedrijf dus! Of de groothandel er nog net zo uitziet als in de tijd van grootvader? Nee, natuurlijk niet. De wereld verandert razendsnel en Kersten BV springt daar wendbaar en flexibel op in.

Groothandel in vervlogen tijden

Diederik: “Eigenlijk gaat het verhaal van ons bedrijf nog iets verder terug, mijn overgrootvader had een groothandel voor spullen die je in huis gebruikte. Denk aan emmers, borstels, schoonmaakspullen. Mijn grootvader begon in 1948, net na de oorlog. Omdat hij in de oorlog in Duitsland te werk was gesteld, sprak hij de taal goed en zocht hij verder van huis naar spullen om door te verkopen. In Duitsland en Italië, hij richtte zich met name fotolijsten en dienbladen. Zijn bedrijf heette De Vergulde Arend, het belangrijkste verkoopkanaal was in die tijd de Trade Markt in Utrecht. Dat was echt dé beurs in Europa. Mijn vader nam het bedrijf in 1969 over en doopte het om tot Kersten BV. Mijn broer kwam in de jaren ’80 in het bedrijf en ik begin jaren ’90. We waren een traditionele groothandel die inkocht bij importeurs. Zo ging dat toen.”

Van kerst naar wonen

“Inmiddels zaten we volop in de kerstartikelen, dat was in de jaren ’80 booming business. We besloten meer zelf te gaan importeren uit het Verre Oosten. En langzaam maar zeker verschoven we van het verkopen van kerstartikelen naar woondecoratie. We groeiden gestaag, ik kan me nog herinneren dat er in 2000 een artikel verscheen van de Raad van Detailhandel, ze hadden onderzoek gedaan en wij stonden in de Top 3 van de grootste groothandels. Eerlijk gezegd hadden we dat zelf niet eens door. We groeiden dus en dat zijn we ook blijven doen. We leveren nu in 72 landen en zetten in op de beleving die we verkopen. Elke klantgroep heeft een andere smaak en daar spelen wij op in.” 

On- en offline

“Door corona zijn we anders gaan denken en anders gaan werken. Waar voorheen de verkoop veel via beurzen liep, moesten we tijdens corona andere manieren onderzoeken. We hebben veel meer geïnvesteerd in een omnichannel-aanpak. Online en offline goed op elkaar afgestemd. En na corona is het bestedingspatroon behoorlijk veranderd, mensen hebben minder te besteden en tijdens corona hebben ze veel aandacht gehad voor hun interieur. Ook dat is iets waar we mee te dealen hebben.”

Kritisch en scherp

“We werken inmiddels alweer een hele tijd samen met Xolv, die keus hebben we gemaakt omdat we ook echt op zoek waren naar een sparringpartner. Een club die met ons meedenkt, die kritisch is richting de verzekeraar als het nodig is, maar die ook tegen ons durft te zeggen ‘dat is niet verstandig om te doen’. We hebben een kredietverzekering en we werken met CreditDevice. Zo kunnen we meer managen by exception en naar de mogelijke risico’s kijken. Dat is een andere manier van kijken. Het is meer dan ooit belangrijk om op je hoede te zijn waar het klanten betreft. We hebben pas succes als een klant heeft betaald. Xolv houdt ons scherp. We overleggen echt over de grotere dingen, over de betrouwbaarheid van nieuwe klanten bijvoorbeeld. En andersom houden wij Xolv ook scherp denk ik. Zo vroeg ik me af of er mogelijkheden waren om de aanbetalingen die wij doen, ook te verzekeren. En daar gaan we dan over in gesprek. Oplossingen zijn er altijd, als ondernemer maak ik zelf de afweging of de kosten en baten in balans blijven.”

Op de foto: Diederik met zijn zoon

Fotograaf: Jessica Hooghiemstra

Meer weten? Neem contact op.