Kredietinformatie is onmisbaar voor een goede bedrijfsvoering

Gepubliceerd op 06/05/2025

Een gezonde bedrijfsvoering begint bij weten met wie je zakendoet. Zeker wanneer je op krediet levert, is het cruciaal om te weten of een afnemer in staat is te betalen. Maar kredietinformatie gaat verder dan alleen betaalgedrag. Inzicht in aandeelhouders, bestuurders, de levensduur van een bedrijf, incidenten en groeiverloop is minstens zo belangrijk.

Naast traditionele kredietinformatiebureaus bieden tegenwoordig ook kredietverzekeraars bedrijfsinformatie aan, zónder dat er een verzekering aan verbonden hoeft te zijn. Doordat zij toegang hebben tot meer gegevens, denk aan tussentijdse cijfers en bedrijfsbezoeken, is hun beoordeling vaak actueler en accurater. De voortdurende monitoring van bedrijven maakt dit informatiekanaal extra waardevol.

Prospects screenen

Steeds vaker screenen bedrijven hun prospectlijsten vooraf op kredietwaardigheid. Dit voorkomt tijdverspilling aan ongeschikte leads. Als er toch zaken worden gedaan met minder kredietwaardige partijen, kunnen vooraf aangepaste betalingsvoorwaarden, zoals vooruitbetaling, worden afgesproken. Ook leveranciers spelen een cruciale rol. Kredietproblemen aan hun kant kunnen grote verstoringen veroorzaken in de aanvoer van grondstoffen en producten. Monitoring van hun kredietwaardigheid helpt risico’s vroegtijdig te signaleren.

Hoe is jouw kredietwaardigheid?

Daarnaast is het belangrijk om ook de eigen kredietwaardigheid niet uit het oog te verliezen. Leveranciers en kredietverzekeraars baseren hun oordeel op onder andere jaarcijfers en betalingsgedrag. Tijdige deponering en correcte betaling dragen bij aan een positief oordeel. Het niet deponeren van cijfers leidt niet tot behoud van een beoordeling; integendeel, kredietverzekeraars willen juist continu op de hoogte zijn van de financiële gezondheid van een onderneming. Ook tussentijdse en voorlopige cijfers kunnen hierbij een rol spelen. Zelfs bij minder goede cijfers loont open communicatie. Een goed geïnformeerde kredietverzekeraar is eerder bereid dekking te behouden of te herstellen.

Xolv ondersteunt steeds vaker bedrijven bij het verbeteren van hun beoordeling bij kredietverzekeraars. We helpen ook de juiste partijen te vinden voor het toetsen en monitoren van kredietwaardigheid van afnemers, leveranciers en prospects.

Meer weten? Neem contact op.