Kredietverzekeraar geeft geen dekking op uw bedrijf: wat nu?

Het kan voorkomen dat uw leverancier geen dekking krijgt op uw bedrijf en u verzoekt de levering vooruit te betalen. U wilt uw werkkapitaal echter beschikbaar houden om andere zaken te doen. Wat is concreet mogelijk in deze situatie?

Wat doet een kredietverzekering?

Een kredietverzekering ondersteunt organisaties bij hun debiteurenbeheer en geeft dekking bij niet betalende zakelijke klanten. Een belangrijk onderdeel van de kredietverzekering is een preventieve toets, waarbij een (nieuwe) klantrelatie (debiteur) wordt beoordeeld op kredietwaardigheid. Zo komt de organisatie te weten of zij verantwoord zaken kan doen met de klant. En mocht het toch fout aflopen, dan keert de verzekeraar 90% uit.

Waar baseert een kredietverzekeraar zijn kredietwaardigheidsbeslissingen op?

De kredietverzekeraar baseert zijn – wereldwijde – kredietwaardigheidsbeslissingen op beschikbare financiële informatie uit openbare bronnen, eigen analyses en betaalervaringen. Daarnaast baseren kredietverzekeraars zich op trends in de sector en hebben ze rechtstreeks contact met de financieel verantwoordelijken binnen bedrijven waar zij een groter risico op lopen. Dit wordt dagelijks – wereldwijd – gemonitord. Hoe beter en actueler de verzekeraar geïnformeerd is, hoe beter haar advies en bereidheid om dekking te verstrekken.

Wat u kunt doen als een kredietverzekeraar geen dekking afgeeft op uw bedrijf?

In deze gevallen komen de specialisten van Xolv om de hoek kijken. Wij weten als geen ander welke parameters de kredietverzekeraars hanteren om hun dekkingsbeleid op uw bedrijf te bepalen. Zo kunnen wij snel inventariseren wat er nodig is om dekking te verkrijgen of te herstellen.

Ook organiseren wij regelmatig meetings waarbij wij een senior kredietanalist van de kredietverzekeraar uitnodigen om – rechtstreeks met de CFO van onze relatie – de meest recente cijfers te bespreken. Een groot voordeel is dat er dan geen ruis op de lijn is. Cijfers worden besproken en toegelicht op directieniveau en deze informatie (vaak in combinatie met verwachtingen en prognoses) geven de analist een uitstekend beeld hoe de onderneming er voor staat en wat het beleid is.

Het leidt ontegenzeggelijk tot een beter inzicht waardoor de zogenaamde risk appetite kan toenemen, wat lucratief is voor alle partijen. De verzekeraar krijgt uit eerste hand de gewenste informatie en door het verbeterde dekkingsbeleid krijgen de leveranciers van onze relaties vaak een hogere limiet. Deze aanpak heeft al voor veel toegenomen dekkingen gezorgd, waar onze relaties van geprofiteerd hebben.

Ondernemen is uitdagingen aangaan, kansen benutten en groeien is daarbij een veel gehoorde en logische ambitie. Door Xolv u te laten ondersteunen kunt u uw groeiambities verder verantwoord realiseren. Zo kunt u doen waar u als ondernemer het beste in bent. En laten wij nou goed zijn in u hierbij te ondersteunen!

Wilt u weten hoe u kredietrisico’s (beter) kunt afdekken of welke oplossingen voor u beschikbaar zijn? Neem dan contact met ons op via info@xolv.nl of 073 – 820 02 95. Onze specialisten staan u graag te woord.

Meer weten? Neem contact op.