MKB-bedrijf verkopen. Hoe dan?

Gepubliceerd op 02/04/2024

Ben je op een leeftijd gekomen dat je denkt aan stoppen met je bedrijf en heb je geen opvolging of ben je van mening dat de fase waarin je bedrijf zich bevindt, niet meer goed past bij je persoonlijke kwaliteiten en ambities? Dan is verkoop van je bedrijf wellicht een goede oplossing. Maar de verkoop van je levenswerk is niet iets wat je zomaar op een achternamiddag doet. Nee, zoiets vergt veel denkwerk, voorbereiding en vaak ook een emotioneel proces om tot deze ingrijpende stap te komen. Wat zijn zoal zaken waar je als ondernemer op moet letten?

De overnamemarkt trekt weer aan, na een periode van relatieve rust. De energieprijzen zijn weer op een redelijk normaal niveau en dat geldt ook voor de transportkosten vanuit het verre oosten. De angst voor gevolgen van de oorlog in Oekraïne is nog lang niet voorbij, maar lijkt ingebed in het dagelijks leven. Als je nadenkt over een mogelijke verkoop, is het fijn om te weten dat de markt aantrekt. Maar wat wil je nog meer weten? 

Juridisch

Allereerst moet je jezelf de vraag stellen of de juridische structuur van de onderneming op orde is. Stel je hebt jaren geleden geïnvesteerd in een eigen bedrijfspand en je wilt dat na de verkoop van je bedrijf houden en gaan verhuren. Dan is het belangrijk dat het bedrijfspand niet in de te verkopen werkmaatschappij zit, maar liefst in de (tussen)holding erboven. Dat maakt de financiering van de overname door de koper direct ook een stuk eenvoudiger.

Organisatorisch

Een ander punt is de organisatie van je bedrijf. De onderneming zal minder afhankelijk van jou moeten zijn. Dat kan door bepaalde taken en verantwoordelijkheden over te dragen aan je medewerkers. Soms is het echter nodig om daarvoor iemand aan te nemen. Ook zonder jou moet het bedrijf probleemloos kunnen doordraaien. Dat is overigens ook belangrijk als je je bedrijf niet verkoopt. De administratieve en overige bedrijfsprocessen moeten goed beschreven zijn. Een ISO-certificaat kan daarvan een goed bewijs zijn, maar ook een goede financiële rapportage is van belang.

Activiteiten en kosten

Om tot een maximale opbrengst te komen is het van belang goed te kijken naar de verschillende activiteiten en kosten van de onderneming. Soms kan het goed zijn om, voordat je het verkoopproces ingaat, activiteiten die niet voldoende bijdragen aan het resultaat te verkopen of te stoppen. Kijk goed naar de kosten. Beëindig onnodige contracten en kijk goed waar je kunt bezuinigen zonder het resultaat aan te tasten. Vaak is er ongemerkt vet ontstaan in de organisatie en als je dat wegsnijdt voor de verkoop, levert dat extra geld op. Ook het sneller laten betalen van je afnemers of juist wat ruimere betaalafspraken met je leveranciers, kan tot waardevermeerdering leiden. Het verkopen van overtollige activa leidt tot verlaging van de rentedragende schulden waardoor de waarde van het bedrijf stijgt.

Waarde

Als eigenaar kun je een te optimistische verwachting hebben van de waarde van je bedrijf. Die wil je bijstellen naar een reële verwachting. De waarde kan op veel manieren worden vastgesteld, maar is ook sterk afhankelijk van de markt en het moment. In de pers lees je vaak de succesverhalen van jonge innovatieve bedrijven die voor een veelvoud van de omzet worden verkocht. In de praktijk is het echter zo dat MKB-bedrijven in volwassen markten met wat heet volkomen concurrentie op dit moment gemiddeld 4,75 keer het brutobedrijfsresultaat opleveren. 

Advies

Tenslotte is het goed om te weten dat een verkoopproces ingewikkeld is. Daarom is het goed om een professioneel adviseur in de arm te nemen. Die neemt je veel werk uit handen én kan de juiste potentiële kopers benaderen. Dat zorgt er tevens voor dat je zelf bezig kunt blijven met het runnen van je bedrijf. Het hele proces duurt namelijk zo’n zes tot negen maanden, soms zelfs langer.

Meer weten? Neem contact op.