Onderwerp: kredietinformatie

Juiste mensen en juiste tools

Het proces van debiteurenbeheer begint eigenlijk al voordat je een overeenkomst aangaat met een klant. We gaan er even vanuit dat dat proces loopt, je hebt de juiste mensen op de juiste plek zitten om ervoor te zorgen dat alles tot in de puntjes geregeld is. Maar er zijn natuurlijk altijd manieren om te optimaliseren.

Gepubliceerd op 10/10/2023

Check de kredietwaardigheid van klanten in 10 stappen

Weet jij met wie je zakendoet? Je zult nu misschien meteen denken ‘ja, natuurlijk weet ik dat!’, maar dat durven wij te betwijfelen. Zeker, je hebt bestaande klanten met wie je wellicht al jarenlang zaken doet. Zonder wanklanken. Ze betalen altijd op tijd en je vertrouwt erop dat dat zo blijft. Die klanten wensen we iedereen toe! Maar wat als er een kink in de kabel komt? Of als je met nieuwe klanten in zee gaat? Hoe kom je erachter of zij kredietwaardig zijn? Of er risico’s afgedekt moeten worden? Voorkomen blijft altijd beter dan genezen.

Gepubliceerd op 13/09/2023

Moet ik dat wel doen, zo’n kredietverzekering?

Er komt een punt dat je als ondernemer weet dat je iets ‘moet’ met het verzekeren van krediet. In ieder geval als je aan andere bedrijven verkoopt en op krediet levert. Je wilt er gewoon zeker van zijn dat te late betalingen (of erger nog: non-betalingen) de gezondheid van jouw bedrijf aantasten. Want dat is iets om ’s nachts wakker van te liggen. Jij moet tenslotte ook gewoon jouw leveranciers betalen. En nog zoveel meer…

Gepubliceerd op 03/05/2023

Waar je op moet letten bij Direct Lending?

Snel geld lenen zonder tussenkomst van een bank. Een rechtstreekse lening van een geldverstrekker aan een bedrijf, dat is Direct Lending. Nu banken steeds terughoudender worden met het verstrekken van geld, de bank minder interesse heeft in bepaalde segmenten en de procedures bureaucratischer zijn geworden, kan Direct Lending een serieus alternatief zijn.

Gepubliceerd op 28/03/2023

debiteurenbeheer

Kredietinformatie: essentieel onderdeel van efficiënt debiteurenbeheer!

U herkent het vast? De deal is rond, de champagne geopend en iedereen deelt mee in de feestvreugde. Maar hoe voorkomt u dat deze vreugde omslaat in een kater? Meer dan de helft van de faillissementen ontstaat door slecht debiteurenbeheer. In dit artikel bespreken we de stappen van een efficiënt debiteurenbeheer. We staan met name uitgebreid stil bij de eerste stap, het toetsen van de kredietwaardigheid van uw afnemers.

Gepubliceerd op 17/05/2022

Hoe onze klant meer zicht kreeg op kredietwaardigheid en financiële risico’s wist af te dekken

Een bekende A-merk multinational in de retail & fashion branche, met een omzet van meer dan een 1,5 miljard euro, heeft onlangs de hulp van Xolv ingeroepen. Zij vroegen ons om hen te adviseren en te ondersteunen bij een aantal urgente uitdagingen. Tijdens de Covid-19 pandemie is ook bij dit concern, net als bij veel branchegenoten, de druk op de afdeling Accounts Receivables enorm toegenomen. Dit komt door de vele verzoeken van debiteuren om uitstel van betaling, (te) late betalingen, incasso’s en schade vanwege faillissementen van hun debiteuren. Xolv heeft de kredietwaardigheid van de afnemers van deze onderneming onder de loep genomen en gekeken welke opties zij hebben om de financiële risico’s af te dekken met een kredietverzekering. In dit klantverhaal leest u hoe wij deze uitdaging hebben aangepakt.

Gepubliceerd op 15/11/2021

Kredietinformatie: ken uw klant

Risico lopen hoort bij het ondernemerschap. Om een weloverwogen keuze te maken welke risico’s u al dan niet accepteert, is actuele bedrijfsinformatie van belang. Hoe is de financiële situatie van uw (toekomstige) klant of leverancier? Hoe is het gesteld met de kredietwaardigheid? Vorig jaar ging het volgens de openbare jaarrekening goed, maar wat zegt dat over de toekomst? In dit artikel bespreken wij het belang van het beschikken over up-to-date data voor het inschatten van de risico’s van uw klanten of leveranciers.

Gepubliceerd op 19/10/2021

Bescherming tegen financiële schade door fraude

Of de fraude nu binnen of buiten uw bedrijf wordt gepleegd: financiële verliezen hebben meestal een grote impact op uw bedrijf. Waarschijnlijk moet u kosten maken om verdere schade te beperken, zoals bijvoorbeeld de kosten voor gerechtelijke procedures. Met een fraudeverzekering beschermt u zich tegen financiële verliezen en kosten. In dit artikel leest u de voordelen van een fraudeverzekering bij Euler Hermes en geven wij antwoord op veelgestelde vragen over het afsluiten van een fraudeverzekering.

Gepubliceerd op 18/05/2021

Tips om fraude te herkennen en te voorkomen

Fraudeurs zijn actief in vrijwel alle sectoren en worden steeds creatiever. Ze nemen goederen of diensten af zonder te betalen, sturen valse e-mails om persoonlijke informatie zoals bankgegevens te achterhalen of ze sturen spookfacturen. Dit soort fraude vormt een serieus bedrijfsrisico. Hoe kunt u zich hiertegen wapenen? Wij geven u tips om uw bedrijf te beschermen zodat u geen slachtoffer wordt van oplichting.

Gepubliceerd op 17/05/2021

Waarom het juist nú belangrijk is met wie u zakendoet

De wereld is de afgelopen weken een behoorlijk aantal versnellingen lager gaan draaien. Het coronavirus COVID-19 heeft enorme consequenties op ons dagelijks leven en de economie. Veel bedrijven gaan (noodgedwongen) op zoek naar nieuwe afzetkanalen. Ook ondernemingen die niet meer op rekening met hun bestaande leveranciers zaken kunnen doen, gaan op zoek naar nieuwe leveranciers. Vanwege al die veranderingen is het extra belangrijk om te weten met wie u zakendoet. Xolv maakt dat voor u een stukje makkelijker, dankzij een mooie aanbieding in samenwerking met CreditDevice.

Gepubliceerd op 17/04/2020