fashion
Niek op den Dries
New Amsterdam Apparel
'Xolv has guided us very well as a start-up'
Start-Up New Amsterdam Apparel was founded in September 2020 and holds the license for Michael Kors’ men’s line for Europe, the Middle East, Africa, and India. However, founder Niek op den Dries is anything but a starter in the fashion industry. He worked as a merchandiser (the pivot between design, sales, and production) at PVH, the parent company of brands such as Tommy Hilfiger and Calvin Klein. He did not have to start from scratch with this start-up as he took over an existing business.
Factoring company
During the start-up phase of his company, Niek talked to a fellow businessman, who said: go and talk to Xolv because they are very good at finding financial solutions. By now, I can only confirm that. Initially, Xolv helped me find a factoring company. Fred Soers was my sparring partner for this. After that, I started working with Erik Bolsius for the credit insurance.”
Long term payment
According to Niek, it is also an advantage that Xolv is well-versed in the fashion industry. Niek: “Xolv also has fashion group PVH as a client. So, they know how the fashion industry works. Factoring is particularly important for us to achieve sufficient cash flow and working capital. Our customers are large retailers in Europe, such as El Corte Inglés in Spain and Zalando in Germany. All these companies have long payment terms, usually 90 days. So factoring is no luxury in order to be able to plan and purchase collections.”
Right moment
Shortly before the Corona breakout in March 2020, Niek had already decided to start his own business and wrote the business plan for New Amsterdam Apparel. When asked whether it was not very risky to start a new company in the middle of the corona crisis, Niek replies: “In fact, I think we started at exactly the right time because during such an unprecedented crisis you get a bit more leniency from all parties as the whole industry is affected. Moreover, we started with a modest number of customers, not too big, so you know you can only grow. Now that we have the Michael Kors license, we are completely ready to take off as soon as the market picks up after corona.”
‘Xolv understands how the fashion industry works, that’s essential’
Corona and opportunities
Corona has set the entire fashion market in motion. Niek: “Brand portfolios are thoroughly reviewed. Where do we find new opportunities? Brands disappear, new brands appear. People are coming up with new concepts, brands, and, therefore, new agents. As a licensee of Michael Kors, we have acquired 15 countries in an extremely short period of time. We couldn’t have done that in normal times.”
Jip and Janneke
“What I like about Xolv is their personal approach. You can call them whenever. They are very good at introducing you to a world and subject matter that is not yours. They are well seasoned financial professionals who explain to you in plain language how financial solutions work. It’s also nice that Xolv, as an independent broker, doesn’t push products but offers solutions,” says Niek.
Frederick Kolff
Vice President Credit Management bij PVH
‘Xolv heeft ons echt nog nooit teleurgesteld’
PVH is een wereldwijd opererend modehuis met merken als Tommy Hilfiger en Calvin Klein in de portefeuille. Het hoofdkantoor van PVH Europe is gevestigd in de Amsterdamse Houthaven. Frederick Kolff is daar onder andere verantwoordelijk voor het managen van de kredietverzekeringen. Met name bij het afsluiten van de – vaak meerjarige – polissen vertrouwt hij al vele jaren op de expertise van Xolv.
Frederick kent Fred Colin, managing director en een van de oprichters van Xolv, al meer dan 20 jaar. “Nadat onze vorige broker werd opgekocht hebben we een tijdje zonder broker gezeten, totdat ik weer in contact kwam met Fred. Hij was als expert in creditmanagement inmiddels met een aantal partners Xolv begonnen. Sinds die tijd werken we tot alle tevredenheid met Xolv. Al zo’n 15 jaar denk ik.”
Risico retailers afgedekt
Het risico dat afnemers, individuele winkels, retailketens maar ook franchisers met een Tommy Hilfiger of Calvin Klein winkel niet kunnen betalen, dekt PVH af met kredietverzekeringen. “Dat is zulke specifieke materie, daar heb je gewoon een onafhankelijke specialist en adviseur voor nodig. Xolv spreekt de taal van kredietverzekeraars zoals Atradius en dat levert een polis op die perfect op onze business en werkwijze is toegesneden. De kracht van Xolv is dat we altijd een polis hebben die duidelijkheid biedt aan beide partijen, zodat iedereen exact weet hoe te handelen als zich moeilijke of uitzonderlijke situaties voordoen.”
Europese markt
Als partner in Keystone Trade Credit kan Xolv ook klanten die internationaal zaken doen optimaal ondersteunen. Zij profiteren dan bovendien van het schaalvoordeel die het partnership met Keystone biedt. “Bedenk dat PVH vanuit ons kantoor in Amsterdam verantwoordelijk is voor de sales in heel Europa en bijvoorbeeld ook nog in een aantal Afrikaanse landen. Waar we ook actief zijn, we kunnen het ons absoluut niet permitteren om niet goed verzekerd te zijn. Xolv neemt ons wat dat betreft veel zorgen uit handen.
‘Het persoonlijke contact maakt echt het verschil’
Wat echt het verschil maakt in Frederick’s optiek is het gegeven dat er één vast aanspreekpunt is. “In 99% van de gevallen is Fred bij Xolv onze contactpersoon. Dat werkt lekker snel en prettig. Samen met de goede persoonlijke contacten die Xolv heeft met Atradius, leidt dat ertoe dat wij een verzekeringsproduct krijgen dat perfect past bij onze zakelijke omgeving, bedrijfscultuur en businessethiek.”
Open en eerlijk
Naast het persoonlijke contact en de gedegen kennis waardeert PVH vooral de manier waarop Xolv zaken doet. “Ze opereren op een open en eerlijke manier. Er zijn nooit onaangename verrassingen en ze zijn heel flexibel: als er iets speelt vinden ze snel een oplossing. Gevraagd of hij nog verbeterpunten heeft voor Xolv antwoordt Frederick na een lange denkpauze ontkennend.
“We zijn echt super tevreden over Xolv, en dat is wederzijds vermoed ik.”
Niek op den Dries
New Amsterdam Apparel
‘Xolv heeft ons als start-up heel goed begeleid’
Start-Up New Amsterdam Apparel is in september 2020 opgericht en heeft de licentie voor de mannenlijn van Michael Kors voor Europa, het Midden-Oosten, Afrika en India. Oprichter Niek op den Dries zelf is echter allesbehalve een starter in de modebranche. Zo werkte hij als merchandiser (de spil tussen design, sales en productie) bij PVH, het moederbedrijf van merken als Tommy Hilfiger en Calvin Klein. Hij hoefde met zijn start-up niet helemaal vanaf scratch te beginnen aangezien hij een bestaande business heeft overgenomen.
Factoringmaatschappij
In de oprichtingsfase van zijn bedrijf is Niek op advies van een branchegenoot gaan praten met Xolv. “Die zei: ga eens praten met Xolv want die zijn heel goed in het vinden van financiële oplossingen. Dat kan ik inmiddels alleen maar beamen. In eerste instantie heeft Xolv mij geholpen bij het vinden van een factoringmaatschappij. Fred Soers was daarbij mijn sparringpartner. Met Erik Bolsius ben ik daarna aan de slag gegaan voor de kredietverzekeringen.”
Lange betalingstermijn
Volgens Niek is het bovendien een pré dat Xolv goed is ingevoerd in de modebranche. Niek: “Xolv heeft bijvoorbeeld ook modeconcern PVH als klant. Dus ze weten hoe de mode-industrie werkt. Met name factoring is voor ons heel belangrijk voor het realiseren van voldoende cashflow en werkkapitaal, want onze klanten zijn grote retailers in Europa zoals El Corte Inglés in Spanje en Zalando in Duitsland. Die hanteren allemaal lange betalingstermijnen, in de regel 90 dagen. Dus dan is factoring geen overbodige luxe om te kunnen plannen en collecties in te kunnen inkopen.”
Juiste moment
Kort voor de Corona losbarstte in maart 2020 had Niek al de beslissing genomen om voor zichzelf te beginnen en schreef hij het businessplan voor New Amsterdam Apparel. Op de vraag of het niet erg risicovol was om midden in de Coronacrisis een nieuw bedrijf te starten, antwoordt Niek: “Sterker nog, ik denk dat we precies in de juiste tijd zijn begonnen omdat je tijdens zo’n uitzonderlijke crisis je van alle partijen wat meer coulance krijgt aangezien de hele branche er last van heeft. Bovendien zijn we begonnen met een bescheiden aantal, niet al te grote klanten, dus dan kan je alleen maar groeien. Nu we de licentie van Michael Kors hebben, zijn we er helemaal klaar voor om uit de startblokken te schieten, zodra na Corona de markt weer aantrekt.”
‘Xolv snapt hoe de modebranche werkt, dat is essentieel’
Corona en kansen
Corona heeft de gehele modemarkt erg in beweging gebracht. Niek: “Merkenportfolio’s worden tegen het licht gehouden. Waar liggen nieuwe kansen? Merken verdwijnen, nieuwe merken verschijnen. Er wordt nagedacht over nieuwe concepten, merken en dus ook agenten. Zelf hebben we als licentiehouder van Michael Kors in een extreem korte periode 15 landen verworven. Dat was in normale tijden niet gelukt.”
Jip en Janneke
“Wat ik fijn vind aan Xolv is hun persoonlijke benadering. Je kunt ze altijd bellen. En ze maken je op een hele goede manier wegwijs in een wereld en materie die niet de jouwe is. Het zijn doorgewinterde financials die je bij wijze van spreken in Jip-en-Janneketaal uitleggen hoe financiële oplossingen in elkaar steken. Ook fijn is dat Xolv als onafhankelijke adviseur geen producten zit te pushen maar oplossingen aanreikt,” aldus Niek.