Wat onze
klanten vinden

transport en logistiek

Gijsbert Burggraaf

CFO DHL Parcel

‘Xolv heeft ons een beetje opgevoed in die materie’

DHL Parcel is een business unit van de Deutsche Post DHL Group en vervoert over zijn netwerk overnight pakketten en pallets naar bedrijven en consumenten. Xolv is hun broker voor de kredietverzekeringen en voorziet ze daarnaast van betrouwbare en actuele bedrijfsinformatie.

Gijsbert Burggraaf, CFO van DHL Parcel: “DHL Parcel is ontstaan uit het vroegere Van Gend & Loos en Selektvracht. We bezorgen in de Benelux pakketten en pallets naar bedrijven en consumenten. In Nederland is DHL Parcel de grootste speler na PostNL. Samen hebben we rond 90% van de markt in handen. Op de consumentenmarkt is ons marktaandeel 35% en in de B-to-B markt zijn we de grootste.”

E-commerce geëxplodeerd
“Xolv adviseerde met Coface in zee te gaan omdat, anders dan bedrijven die louter bedrijfsinformatie leveren, Coface zelf ook de kredietrisico’s verzekert. Dus ze zijn zelf ook gebaat bij een correcte analyse van de kredietwaardigheid,” stelt Gijsbert. Het klantenpallet van DHL Parcel is breed. Van grote e-commerce bedrijven als Amazon, Hema, Wehkamp, Bol.com en Chinese partijen tot kleine webshops. Qua Covid-19 zat DHL Parcel dan ook aan de goede kant. Gijsbert: “Vanaf de eerste lockdown begin 2020 is online winkelen geëxplodeerd en al die pakketjes moeten natuurlijk wel bezorgd worden. Daardoor is onze groei fors versneld. De consumentenmarkt groeide zelfs met meer dan 100%. Groei die voor een groot deel beklijft, want 50-plussers zijn nu ook gewend geraakt aan het gemak van online shoppen.”

Uitbreiding en vergroening
Door de volumegroei die de lockdowns teweegbrachten kon DHL Parcel versneld investeren. Gijsbert: “Je komt de gele auto’s DHL steeds meer tegen op de weg en dat is in veel gevallen een elektrische wagen. DHL Parcel heeft een fijnmazig netwerk van 25 centrale en regionale hubs en 140 lokale hubs. De afgelopen drie jaar kwamen er drie grote sorteerhubs bij, waaronder de grootste en groenste van de Benelux en momenteel wordt er gebouwd aan 26 nieuwe CityHubs. Tevens hebben we geïnvesteerd in verdere digitalisering, waaronder een nieuwe app die makkelijker communiceert met de consument. Daarmee kunnen webshops hun klanten een aangenamere customer journey bieden.”

‘Ze zijn kritisch en challenging naar de verzekeraar toe’

Kritische onderhandelaar
Gijsbert geeft ruimhartig toe dat DHL Parcel zelf niet alle expertise in huis heeft op het gebied van kredietverzekeringen. “Dus is een ter zake kundige broker geen overbodige luxe. Een tussenpersoon als Xolv kent die wereld als geen ander. Ze spreken de taal van de kredietverzekeraars. Weten exact waar je op moet letten en hoe je met ze onderhandelt. Als het moet ook stevig. Daardoor kan Xolv maatoplossingen leveren met betere voorwaarden en scherpere tarieven.”

Meteen een klik
“Bij onze zoektocht naar een broker hebben we diverse partijen bekeken en met Xolv klikte het meteen. Ze denken met ons mee maar bieden als sparringpartner ook tegengas. Ze nemen ons mee in het proces naar mogelijke oplossingen en zo hebben ze ons daarin een beetje opgevoed, zeg maar. We kijken nu zelf ook kritischer naar onze klantenportefeuille en de mogelijke risico’s,” aldus Gijsbert.